neděle 25. května 2014

Domažlice poprvé



Vydal jsem se ve svém šmejdění po českých městech na Chodsko. Už jsem se nedávno vyznal ze svých pocitů, takže budu stručný..
Proč jsem přidal v názvu souboru poprvé? Byl jsem ve městě dvakrát a ještě mám plány. Kdy to bude? Snad dřív než do roka a do dne.

Všechny historické fotky jsem okopíroval z krásné knihy Zdeňka Procházky Domažlice na historických vedutách, fotografiích a pohlednicích, kterou vydalo v roce 2008 Nakladatelství Českého lesa v Domažlicích. Krásně vybavená knížka v češtině i němčině. Nevím, jestli ji má ještě někdo na skladě, spíš bych se divil, bylo by tomu tak, já ji dostal náhodně v Praze před 3 lety, inspirovala mě, abych nezapomněl, že i Chodsko, ač zdánlivě stranou, je významnou částí České republiky. A nádhernou.

Kde jinde začít, než na nádraží? Vlak doputoval do Domažlic v roce 1861.


Husova ulice. V dnešním parčíku stál kdysi kostel svatého Antonína. Přestože nebyl naspadnutí, město rozhodlo v roce 1911 jej zbořit s plánem postavit nový, k čemuž nedošlo. V bývalém chudobinci dnes sídlí  muzeum Jindřicha Jindřicha, momentálně se opravuje. V dáli už je vidět známá věž kostela Narození Panny Marie, vlevo Dolní brána.


Blížím se k Dolní bráně, jediné, která zůstala ze tří bran bývalého opevnění. Ještě je před neogotickou přestavbou v roce 1905. Když jsem fotil dnešní podobu, trochu mě to pletlo, není úplně stejná.


Dolní brána ještě blíž.


Znovu Dolní brána, tentokrát však už z historického náměstí, které dnes nese jméno Náměstí Míru.


Pohled do uličky v dolní části náměstí směrem k severu. Jméno se mi nezdařilo zjistit.


Už stojím pod domažlickou věží a dívám se k východu k Dolní bráně. Vlevo kašna, lépe řečeno replika historické kašny, tahle je z roku 2005.


Pohled z míst, kde někde bývala Hořejší brána. Za moderní budovou vpravo je vidět radnice.


Tento záběr zachycuje stavbu nové radnice v letech 1891-93.


V dalších dvou snímcích už je radnice po svém dokončení v roce 1893.



V ulici Msgre. B.Staška na Hořejším předměstí je v publikaci dostatek pěkných fotek, pravděpodobně dávný fotograf z počátku 20.století vlastnil jiný objektiv, prostě jsem se do záběru nedostal. Jenom zde je vidět hospoda Peklo, dnes Chodská rychta, která je v dnešním pohledu za stromy. Hospoda v budově stejně není.


Chlapecká škola na Týnském předměstí z roku 1890.


Škola z minulého srovnání v pohledu od východu.


Budova Dívčí školy z roku 1901 stojí na nároží ulic Komenského a Prokopa Velikého.


Na Týnském předměstí stávala kovárna, proti dívčí škole. Dívám se z ulice Prokopa Velikého, vlevo za parčíkem je autobusové nádraží, vpředu křižovatka s Komenského ulicí.


Heldův dům neboli Heldovna v roce 1900 sloužil jako dívčí obecná škola, dnes je nalepena budova na novou dívčí školu.


Vidlice ulic Baldovská (vlevo) a Prokopa Velikého, vpravo bývala hospoda Madelonka, paní v mém věku mi říkala, že ji ještě pamatuje. Pro starší domažlicé občany je zřejmě vzpomínka daleko intenzivnější než moje, potulujícího se Pražáka.


Ulice Školní, nad schůdky stará škola u kláštera, dnes Knihovna Boženy Němcové.


Spálená ulice. Srovnávací fotka je asi ode mne drzost, ale myslím, že nejsem příliš daleko od pravdy.


Ulice Tovární


Vodní ulice, pohled k západu, v dáli je věž Chodského hradu.


Vodní ulice, dům Jindřicha Benzla, v kterém dnes sídlí Nakladatelství Českého lesa, vydavatel překrásné publikace, s níž v rukou procházím město Domažlice.


Vodní ulice, většina domů padla začátkem 20.století kvůli výstavbě Kralovcovy továrny, která je sice v mírně dezolátním stavu, ale přesto je vidět, že v tehdejší době se i továrny stavěly pěkné.


Podle publikace se ulice s vykukující Dolní bránou jmenovala Lupáčova, dnes jsem našel jméno Fastrova.


Branka s dřevěným mostem přes Zubřinu.


Branská ulice směrem k jihu. Průhledem je vidět místo předchozího srovnání.


Branská ulice k severu s domažlickou věží.


Bývalá městská elektrárna.


Hradská ulice v pohledu z Chodského náměstí.


Pohled z náměstí Míru Chodskou ulicí na hrad. Vpravo Dubina.


Pohled od dnešního kruhového objezdu Chodskou ulicí kolem opravovaného Chodského hradu, v dáli věž kostela Nanebevzetí Panny Marie.


Chodský hrad z ulice Na Ostrůvku, kdy Zubřina nebyla ještě regulovaná.


Z místa minulého snímku vylezu Jiráskovou ulicí k zastávce Domažlice město.


Mám ještě dost fotek, stažených z internetu,takže se docela těším, až mi vyjde čas na další návštěvu Domažlic.



Z dvou návštěv Domažlic jsem si přivezl pár fotek, jsou na adresách:




Žádné komentáře: