úterý 13. května 2014

Jedu do Domažlic


Opravdu jsem v krásných Domažlicích nebyl skoro 24 let.
Jezdíval jsem sem v první polovině 70.let (pochopitelně 20.století) často. Pan doktor Kresl pořádal Chodskou stovku, už jsem se ze vztahu k němu i pochodu kdesi vyznal. Pětkrát za sebou, byla zde příjemná atmosféra, Lomikar na Trhanově dávno nestrašil.
V roce 1972 jsme tu začínali část pochodu Český kvadrant, na kole jsem také projížděl. Co se pamatuju, vždycky jsme ve městě chodívali na večeři, vařili česky a výtečně. Akorát jsem zapomněl kam. Kdoví jestli hospoda existuje. Na rychtu? Pletou se mi hospody, města, lidi.
S tvořící se rodinou nastalo méně času, s dětmi jsem jezdíval ven, ale přece jenom z Prahy je blíž do Českého ráje než do Českého lesa.
V létě 1990 jsem sem vzal děti na třídenní pochod Krajem strážců hranic. Tradiční název, který vyhovoval v době komunistické vlády úřadům. Ani nevím, co se s akcí stalo.
Stejně jako Chodské pochody čisté ubytování na parketách, nekomplikovaná organizace.

Malou památku mám.
Že je kravina, aby desetiletá holka šla tři dny po sobě 35 km? Některé rodiny to mají různě. Není z ní sportovkyně, na turistiku nepotřebuje organizované akce a nohy používá na chození, což v dnešní době není úplně normální.
Najednou je rok 2014, už dva roky vlastním knížku starých fotek z Domažlic, jen se rozjet.
Cesta z Prahy do Plzně začíná být vysloveně příjemná, do Rokycan. Pak se jede dlouho po stavbě. Železniční koridor se buduje.
Z Plzně jedu osobním vlakem, kde je větší pohodlí než u mě doma. Tak sedět doma mám na čem, ale mám pocit, že tady je menší bordel.
V životě jsem hodně knížek přečetl ve vlaku, i dnes čtu. Kousek ode mne mírně rozčepýřený pán, přinesl si kelímek s pivem, dopil, vytáhl dvoulitrovou petku, před Domažlicemi byla prázdná.
Neměl už co pít, tak co prej čtu. Že on taky, miluje Sienkiewicze, Motýlka a další. Čtenář, který se celý den těšil, až bude mít večer čas pokračovat. No, znám to. Jako kluk dostal do rukou knížku, název mi řekl, ale blbě slyším, na jedno ucho špatně, na druhý hůř. Můj spolucestující, opivněný, ale ne protivný, se v ní dočetl, co dělat, aby se vyhnul drogám.
„Kdyby takovou knížku přečetli dnešní mladí…“
Jen jsem se pousmál, drogy nikdy nebral, chlastu se nevyhýbá. Já na to nic, jak říkám, byl příjemný.
Domažlicím se komunistické přestavby až do šedesátých let vyhnuly, ale přišly. Netroufám vůbec posuzovat, co bylo třeba a co ne. Bořit podloubí na náměstí, to nešlo, Chodové bývali bojovní…
Zamračeno, pršelo mi jen asi 10 minut, nějak mi letošní trochu chladnější květen vyhovuje. Snad bych takové počasí vydržel celý rok, lidi se stejně už nechodí válet k rybníkům, jezdí k moři.
Studený máj, v komoře ráj. Jeden dobrý známý po chladném květnu tvrdil, že má v komoře pořád stejný binec.
Chtěl jsem vzít výlet do Domažlic v celku, na dvě tři noci, ale jsem po celodenním chození po městě tak unavený, že bych druhý den proležel. Ve vlaku si odpočinu, počtu, zdřímnu, něco sním, vypiju trochu vína, poležím zítra ve své posteli, za čas se projedu znova.
Tímhle mě vezli!

V Plzni přestupuju, mám čas se podívat po nádraží. Tady jsem byl mnohokrát, na všechny možné strany jsem jezdíval, v noci mi jednou ukradli peněženku. V hale býval bufet, samoobsluha. Za komunistů otevřeno už v pět ráno, čepovali skvělou desítku, jinak by si na ně stěžovali soudruzi škodováci. Dalo se dobře pojíst, obyčejnou bufetovou stravu. Pro elitu nic moc, ale i vysoce postavený člověk když vypije pár piv, zapomene i na to, že je lepší.
Něco tady je, ale v sedm večer už měli zavřeno. Na nástupišti však nalejou, akorát mně už tolik netáhne jako kdysi.
Jo, kdysi jsem bejval frajer… až na půdu.


Z Domažlic jsem si přivezl pár fotek, jsou na adrese:

Žádné komentáře: