středa 23. května 2018

Benátky nad Jizerou


Řekněte někomu, jedu do Benátek, popřeje vám šťastnou cestu, pravděpodobně v duchu se zašklebí a pomyslí, na tebe tam čekají, ty nádivo.
Nečekali, když mě vyklopil autobus na konečné jedné z linek pražské PID, nikoho nenapadlo, že by měli vytáhnout chleba a sůl a vítat. Možná ještě tak hůl.
Jsem na Mladoboleslavsku. Za řekou Jizerou nahoře ční efektně postavené městečko, které je vidět zdaleka, i cestující po dálnici si ho všimnou. Někdo si zapíše do mysli plán, že tam se musí podívat, jiný zase mávne rukou, kdo by se nahoru pachtil.
Splést si Benáky italské a pojizerské si může jenom Čech, v jiném jazyce slovní hříčka neexistuje. Pokoušel jsem kdysi sehnat nocleh tam dole v Itálii, v recepci špeluňky s názvem hotel jsem pokrčil nos i ramena, že jsou drazí. Recepční nasadil úsměv, který používáme, mluvíme-li o o něčem božském a vzdychl "Venezia" , což Ital dokáže nejlépe. Jelikož Ital slovo Benátky nezná, nemůže se splést.
Pokoušel jsem se pochopit, jak české Benátky vznikaly, čím víc pramenů jsem prozkoumal, tím větší mám v hlavě guláš. Nebudu předstírat znalce. Snad bylo nejdřív nahoře hradiště, pak vzniklo dole městečko, nakonec postavili nahoře Nové Benátky, které vypadají jako staré město a tomu dole se říká Staré Benátky, které jsou dnes modernější.
Pokud místní občan nebo znalec bude číst minulý odstavec, pomyslí si, možná, něco o blbcích, ale můj blog má v názvu slovo pindy.
Žádnou publikaci jsem sebou neměl, jen pár starých fotek, stažených z různých internetových serverů. Město je trochu stranou od důležitých komunikací, kdo ho chce navštívit, musí učinit odbočku. Myslím, že jsem tady byl jednou, snad dvakrát, při pěších výletech.
Kupodivu populární sporty hokej a fotbal se tu hrají na relativně vysoké úrovni.

Přijel jsem tedy do Starých Benátek, které jsou z velké části přestavěné do úplně nového města.
Podle mnou kopírovaných fotek jsem našel jedninou, kterou jsem dokázal dát dohromady s dnešním stavem.
Pražská ulice blízko krásné školy. Dívám se směrem jihozápadním, hned je poznat, že jsem fotil odpoledne, sluníčko trochu zlobilo.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



V tabletu jsem měl dost fotek mostu přes Jizeru, hezkých, dost jsem se těšil, jak si dám srovnávací chuťovku. Po asi hodině koumání jsem zjistil, že dnešní most je o pár metrů jinde než ten starý historický. Utřel jsem nos, jistě jenom obrazně. Po novém mostě jsem překonal řeku Jizeru, hrdinně jsem lezl do kopce, připletl jsem se mezi stavební dělníky, kteří mi kupodivu nevyhrožovali lopatou.
K Husovu náměstí se blížím Smetanovou ulicí. V dáli podloubíčko, levá strana přestavěná, pravá se moc neliší od podoby z dob habsburských.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Stanul jsem na Husově náměstí, to člověka neznalého právě mate. Historické náměstí, o které je zjevně staráno, jsou Nové Benátky, ten moderní mumraj dole jsou Benátky Staré. Už toho divení nechám, jenom poznámka, že ke spojení obou Benátek v jedny Benátky nad Jizerou došlo v roce 1944, tedy v době, kdy u nás rozhodovali nacisté.
Pohled z jižního cípu směrem severním. Za pár dnů už byly stromy obaleny listím. Uprostřed je místní zajímavost kaple Svaté Rodiny z 18.století. Už za Josefa II. přestala stavba sloužit náboženským účelům, sloužila pak jako kanceláře, byty, městská strážnice, podle toho, co doba vyžadovala. Dnes je v ní modlitebna  Československé církve husitské.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/




Pohled na severozápadní frontu náměstí. Úplně nalevo je měšťanský dům, podle památkářů hodnotná stavba. Ti tomu určitě rozumějí. Vedle něj Dům U ryby.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled do jižního cípu náměstí. Vpravo je zřetelná socha svatého Jana Nepomuckého.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled k západu, vpravo kaple Svaté Rodiny, v levé polovině záběru je vidět věž kostela Narození Panny Marie, kterou moderní zástavba zakrývá.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled k severovýchodu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://kouzlostarychpohlednic.wz.cz/



Stojím v podloubí v jižním rohu náměstí, kde funguje kavárna, naštěstí ženy, popíjející zde kávu byly tak zabrané do hovoru, že mi nestačily ani vynadat
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Západní kout náměstí, kde je Okresní dům, pošta, muzeum od architekta Krohy z roku 1924. Vpravo se skromně krčí kostel.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Pohled k severovýchodu. Vpravo je vidět hospoda U Horvátů. Tam jsem v 90.letech při své pěší procházce zašel na pivo. Nemůžu napsat cikánská hospoda, musíme používat romská. Tato komunita je sice hlučná, ale jinak tam byl naprostý pořádek, obsluha perfektní, uctivá, prostě skvělá hospoda. Kdykoliv jsem se na svých toulkách sešel s hostinským Romem, vždy se takto choval. Jako profesionál. Dnes se nemůžete U Horvátů o mých slovech přesvědčit, protože díky parlamentu, který dbá o naše zdraví, je z hospody soukromý klub. Pivo lahvové, vychlazené si můžete koupit u Vietnamců a vypít na lavičce v parku.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Kaple Svaté Rodiny od jihu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://kouzlostarychpohlednic.wz.cz/



Měšťanský dům U ryby.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Z východního cípu náměstí směrem severovýchodním vychází Vaněčkova ulice. Spořitelna dospořitelnovala.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://kouzlostarychpohlednic.wz.cz/



Vaněčkova ulice z rohu náměstí.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/




Pro obyvatele Benátek je asi radost chodit na Městský úřad i v případě vyřizování nepříjemných záležitostí. Město se o zámek, kde úřaduje, stará, možná to udělalo pěkné počasí a přicházející jaro, že procházka parkem byla moc fajn. Srovnávačka se mi zdařila jenom jedna.
Rodina Thun-Hohensteinů svého času zaměstnávala jako učitele hudby mladého Bedřicha Smetanu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:




Mimo srovnávaní jsem vyfotil pár záběrů na památku a ty jsou ZDE



Další srovnávací fotky z různých lokalit

Žádné komentáře: