čtvrtek 8. února 2018

Častolovice a Kostelec nad Orlicí

Loni v červnu jsem procházel a projížděl kolem Divoké Orlice. Bylo horko, jak bývá v červnu, čerstvá pěkná příroda..
Zámky a vzrostlá neprokoukatelná zeleň patří k sobě, tak jsem si pár nepoužitých fotek schoval a vyhrožoval zámkům u Divoké Orlice a hlavně sám sobě, že tam přijedu a doplním, to co chybí na této adrese:
http://vencovypindy.blogspot.cz/2017/06/zamky-na-divoke-orlici.html
Sliby, plány, předsevzetí jsou odjakživa od toho, aby se neplnily, někdy se stane, říkejme tomu zázrak, že svoje plány naplním, což je pro mě velkým překvapením. Mám takových plánů z loňského roku hodně, no uvidíme.
Jednoho dne, ani mráz, ani teplo, tak jak se nám letos zima předvádí, odcházím na nádraží a odjíždím rychlíkem do Hradce Králové. Sedím-li už ve vlaku, jsem rád, že jsem překonal lenost, jsem na sebe pyšný, na záchodě se prohlížím v trochu umatlaném zrcadle.
Vlaky dodržují jízdní řád, z teploučkého vláčku vystupuju na zastávce Častolovice. Sám, kdo by jezdil v sobotu dobrovolně do zámeckého parku, kde je trochu sněhu, trochu bláta, občerstvení i zámecké expozice jsou zavřené. Jen rodiče s malými dětmi lze zahlédnout, je zde i malé ZOO.


ČASTOLOVICE







Úpravy silnic kolem města Častolovice byly značné, leccos se dotklo i zámku a jeho okolí. Most přes Orlici je jiný, tím pádem se změnily i výškové poměry, pohledy ze starých pohlednic už nelze znovu vyfotit, někdy bych se musel i schovat pod zem.
Jsou tací, kteří mi říkají, že je to jedno, jestli jsou srovnávací fotky úplně ze stejného místa, hlavně když je vidět změny. Názor můžeme mít každý jiný, mě baví právě to hledání místa, odkud mám fotit. Vzít historickou pohlednici, přijet na místo a něco vyfotit bez dlouhého rozmýšlení by mě nebavilo, všechno cestování, hledání, fotografování a zpracování na počítači je pro mě zábava. Jsem sobec, vytvářím vše hlavně pro svůj dobrý pocit.
Nikdo mě neúkoluje, nikdo mi za výsledky neplatí, dokáže si někdo, kdo nehodlá v životě hnout prstem zadarmo, představit dobrý pocit?
Jistě, jsou, je jich mnoho, třeba zahrádkáři pěstují ovoce a zeleninu hlavně pro radost, pro okolí tvrdí, že ušetří spoustu peněz, mají vitamíny zadarmo. Dobře vědí, že to není pravda, spousta práce, ze které mají radost.
Mohl bych pokračovat a mluvit o jiných koníčcích. To, že existuje internet, že si můžu založit blog, kde si cintám, co mě napadne, vkládám mnou vytvořené obrázky podle svého, to je díky moderní době, na kterou často nadáváme při pohledu na změny, které se za x let udály.
Vůbec si nedokážu představit, jak bych srovnávačky tvořil bez digitální fotografie a vůbec bez počítačů, které vymysleli lidé daleko chytřejší než já.
Protože se chci vytahovat jako většina lidí, tak svoje výtvory zveřejňuju a jsem rád, když se některé někomu zalíbí.

Tak zámek v Častolovicích. Na současné fotce je vidět mnoho větví, v lednu bez listí, je tedy jasné, proč v červnu by byla srovnávačka k ničemu.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.fotohistorie.cz/



Pohled ze zámeckého parku.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/



Stejně jako u předchozího záběru jde o pohled na jihovýchodní stranu zámku.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Starou fotku jsem okopíroval na adrese. Pokoušel jsem štěstí ještě v několika případech, bohužel neúspěšně, ale to už je povaha nás turistů, tuláků, blátošlapů, že je ani nenapadne, že někam vážili cestu zbytečně.
Ke všemu mě čeká cesta do Kostelce nad Orlicí, který je tak blízko, že než pochopíte směr putování, jste na místě.

KOSTELEC NAD ORLICÍ
Masarykova ulice v Častolovicích se změnila na Komenského v Kostelci. Je hodně frekventovaná, naštěstí důležití lidé rozhodli, že kolem silnice bude pohodlný chodník.

Měl jsem k dispozici dvě fotky tohoto objektu. Na jedné bylo psáno Zoubkův útulek, na druhé hospodářská škola. Abych se zorientoval, hledal jsem, dozvěděl jsem se, kdo byl prof. František Jan Zoubek, rodák kostelecký, o poloze domu jsem nezjistil nic. Jak tak jdu Komenského ulicí, zdál se mi tenhle barák povědomý, náhoda přeje připravenému, říkají chytří. Dům už neslouží ničemu kolem školství.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/



Reálka z roku 1897, od třicátých let 20.století gymnázium, přestože v době komunistické se jmenovalo různě, jak bylo tehdy zvykem, jedenáctiletka, všeobecně vzdělávací škola atd. Od roku 1989 Obchodní akademie T.G. Masaryka.
Současné fotky mi bohužel začal znehodnocovat mlžný opar.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese: http://www.aukce-pohlednic.com/



Sokolovna z roku 1927. 
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/



Pošta na Komenského ulici, vpravo Akademie T.G.Masaryka.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/



Záapadní strana Palackého náměstí, městský úřad.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/



Pohled do Tyršovy ulice směrem k Palackého náměstí.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:
http://www.ak-ansichtskarten.de/ak/93-Postcards-World/9029-Czech-Republic/


Škoda mlhy, která začala padat, sotva jsem se v městě objevil. Někdo mi takto tropí schválnosti.


Fotky z procházky jsou ZDE.


Další srovnávací fotky z různých lokalit.















Žádné komentáře: