čtvrtek 14. prosince 2017

Pindy 6

29.11.
Bude zima, bude mráz...

Dolní Beřkovice



1.12.

Páni na počkání. Jasná diskriminace všech ostatních pohlaví!

3.12.
KLY NA MĚLNICKU
Uprchlíci se zatím ve středních Čechách na slonech neobjevili. Marně hledám, proč se obec, která má tak blízko k vinné révě, jmenuje právě Kly. Až sdělení, že původ jmen některých obcí neznají ani odborníci, mě uklidnilo. Víno mi spravilo náladu, což je v mém případě normální.
Dokonce ani občanské sdružení Kly si není jisté. Je to jako u lidí, kteří shánějí všechny svoje dostupné předky, dají dohromady rodokmen a přitom stačí, aby některá z prababiček zanášela a pyramida se rozsype, kdo je vlastně pradědeček? Není to náhodou syčák ze sousedství, co neukrad nic, co neviděl?
Zůstanu u Labe. Jestli si někdo myslí, že povodně vznikly až v roce 2002, je na omylu, menší povodničky jsou zcela běžné. Televizní záznamy nemáme, ale podle kronik se dá předpokládat, že podobná jako v roce 2002 byla asi v roce 1432, tedy v době. kdy se pomalu schylovalo k bitvě u Lipan.
V roce 2012 jsem projížděl obcí s knihou starých fotek. Bylo již deset let po katastrofě, obec, pokud nebyla úplně spláchnuta, doznala takové změny, že jsem si s porovnáváním nevěděl rady.
To jsem netušil, že o rok později se voda přivalí znovu. Hladina sice nižší, ale...

Co na to obec? Bojuje.
Za vzor bych dal místní hospodu. V roce 1932 zde existovalo hostinců 7, dnes je jich méně, protože lidé čučí na televizi a místo společenského maryáše luští SUDOKU.



Na návsi vlastně vedle kapličky přežila jen hospoda U Martina, chválím pana Martina. Povodně, EET, zákaz kouření, všechno přežijem.
Před 5 lety jsem vytvořil srovnávačku, dnes jsem vyfotil místo znovu.

Roh hospody je vidět vpravo.

Do obce Kly patří i Krauzovna. Před sto lety už stála. Jde zřejmě o starou zájezdní hospodu na silnici z Prahy do Mělníka. V březnu 1997 jsem se toulal na Mělnicku.
Devadesátá léta. Po létech, kdy hospody byly nuceny dodržovat úředně stanovenou otvírací dobu, na vesnicích to bývalo 22 hodin, jinak hrozila pokuta nebo bylo nutné podplatit kontrolující esenbáky, na což se mezi hosty vybíralo. Najednou je všechno jinak. 
Ve 3 ráno vidím svítit v Krauzovně. Spousta mládeže, k tanci a zpěvu hrál pán, zřejmě majitel. Pivo mi přinesla roztančená servírka, položila sklenici na stůl a odtančila mezi ostatní. Pán u yamahy nebo co to bylo, zábavu řídil, usoudil, že se bude končit, byl uprošen, ale pak bude definitivní konec.
Mohla se blížit čtvrtá ranní, hosté určitě něco vypili, ale ukázněně se rozešli a já si mohl hlavu ukroutit.
Prý se těší na příští týden.
Bylo mi už tenkrát přes padesát. Stále vzpomínám. Nejen na Krauzovnu, ale na celkovou atmosféru devadesátek v České republice.
Krauzovna stále stojí a slouží pocestným, v jiném hávu, ale hladový a žíznivý poutník neodejde. Když zaplatí.

7.12.
Byl jsem hodně malý, tak metr nad zemí a poslouchal jsem v rádiu moravské lidové písničky v podání Jarmily Šulákové. Povyrostl jsem, doma řval bigbít, což mému otci ničilo nervy. 
Ve Vizovicích, městě pro Valachy přímo posvátném, vytvořili místní chuligáni kapelu Fleret.
V devadesátých letech, zase ty devadesátky, s nimi začala zpívat Jarmila Šuláková, táž paní, kterou jsem poslouchal jako rostoucí nemluvně.
Slyšel jsem tenkrát mluvit zakladatele a kapelníka Fleretu Zdeňka Hrachového o problémech zpěvaček v kapele, kde hrají samí ogaři. Ženská v kapele, to bývají rozbroje mezi pány, místo těhotné zpěvačky pak musíte hledat náhradu, prostě problém. Tak jsme se dohodli na spolupráci s Jarmilou, tam nic takového nehrozí.
Byl jsem na koncertech Fleretu několikrát, měl jsem sympatie pro valašský rock. Paní Jarmila odešla do nebíčka, jdu po Říčanech a co nevidím:

Byl to hezký večer, kapela bude slavit 35. narozeniny, tož ještě hodně a hodně let.

8.12.
Synovi by dnes bylo 41. Bohužel, bylo...

10.12.
Tuhaň

Ateističtí Češi, se říkává. Kapličky na návsích, polních cestách však zůstávají ozdobou krajiny. Kde zůstaly památky na komunistický režim. Kde zůstala kladiva, srpy a jiný vercajk?

11.12.
Našel jsem na YouTube víc než dvouhodinový přehled jazzových zpěvaček, spíše moderního střihu.
Mám rád, když zpívají ženské.
Teď jsem se zarazil. Co to melu? V době, kdy jsou připravení nejprogresívnější příslušníci lidstva vyrazit odstraňovat panáčky a panenky ze záchodů, by  mělo být jedno, jestli zpívá ženská, chlap nebo třeba vembloud.




Žádné komentáře: