středa 30. září 2015

Jablonné v Podještědí


Stejně jako u srovnávaček z Hradku nad Nisou jsem se předem vykecal v článku Trojmezí.
Kdo chce omáčku k mým výtvorům, nechť si článek otevře, kdo na moje pindy není zvědavý, radostí povyskočí.
Tak začínám procházku po městě, kdysi nesoucího jméno Německé Jablonné neboli Deutsch - Gabel.
Město je menší, nicméně stojí za návštěvu.

Už jsem přiznal a znovu přiznávám, že jsem tady přestupoval na další cestu a pro vzpomínky z dětství mi nezbylo, než porovnávat. Někdy začínám mít pocit, že mi z těch srovnávaček trochu haraší.
Markplatz, dnes náměstí Míru. Pohled směrem k jihu. Hotel Adler už hotelem není, na sloupu je svatý Václav, obklopený dalšími českými patrony. Věž byla součástí zrušeného kostela Narození Panny Marie, v němž býval i pivovar, taky škola. Město po roce 2002 věž nechala zrekonstruovat a je z ní věž vyhlídková. Za dvacku, důchodci asi za pětku. Všiml jsem si toho až doma. Ovšem mám už ve svém pokročilém věku problémy šlapat na rozhledny. Ještě jsem měl batoh s věcmi na tři dny, to bych si asi mohl nechat někde dole, ale v bufetu, který je tu vidět v rohu náměstí též nebylo špatně.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Co napsat dalšího, když jsem všechno popsal u předešlého obrázku?
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Náměstí v opačném směru od jihu k severu. Náměstí, jak vidno, je hodně ozeleněné, měl jsem sebou i jiné záběry, na srovnávačkách by byly jen stromy.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Na níměstí Míru byl a stále je restaurace U lva. Zajímavé porovnání vzhledu a atmosféry. Neřekl bych v tomto případě, že v sedmdesátých letech bylo nehostinné.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Ulice, vedoucí z náměstí k severu, se jmenovala kdysi Žitavská, dnes Zdislavy z Lemberka, ano tímto směrem stojí pár kilometrů odtud zámek Lemberk.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:


Dominikánské náměstí. Zbourání zástavby vpravo sice odkrylo baziliku sv.Vavřince a sv.Zdislavy, ale nezdá se mi, že by nově řešený prostor vypadal zajímavěji.
Starou fotku jsem okopíroval v publikaci Album starých pohlednic Lužických hor a Ještědu z nakladatelství 555 (2000)



Bazilika v jiném záběru.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:



Kráčím dále ulicí Zdislavy z Lemberka. Škoda vzhledu ulice z minulého století? Myslím, že ano. Ti lidé na staré fotce ale nevěděli co je mobil, natož aby uměli pindat na blogu.
Starou fotku jsem okopíroval v publikaci Album starých pohlednic Lužických hor a Ještědu z nakladatelství 555 (2000).



Ještě dál po stejné ulici stojí pachtovský zámeček, který sloužil i jako poštovská stanice a navštívil ho třeba Josef II. a Napoleon. Vybraná společnost. Snad můžu vyjádřit radost, že stavba je stále udržovaná.
Starou fotku jsem okopíroval v publikaci Album starých pohlednic Lužických hor a Ještědu z nakladatelství 555 (2000)


Hledal jsem tento objekt po Jablonném, stejně jako zámek Nový Falkenburg, který jsem ostudně nenašel. Tento kdysi hotel Hvězda jsem našel naproti nádraží, když jsem se řítil do nádražního výčepu. Stihl jsem fotit i koupit kelímek do vlaku.
Starou fotku jsem okopíroval na adrese:




Mám trochu špatné svědomí, že jsem Jablonné odbyl. Ale snad se sem ještě podívám. Bože, kam já bych se chtěl ještě podívat.





A mnoho dalších srovnávacích fotek z různých lokalit je zde.

Žádné komentáře: