úterý 12. května 2015

Nížebohy


Nížebohy nemají svůj znak, patří pod Budyni nad Ohří, chtěl jsem původně zařadit těch šest srovnávaček k budyňským, ale přišlo mi líto odbýt zajímavou vesnici s pěkným kostelem (svatého Martina), jakoby šlo o pár chalup. 
Historickou fotku kostela mám, ale srovnání se mi nepovedlo. Ani nevím, jestli je možné nebo jsem focení zprasil. Proto na úvod místo obvyklého znaku fotka kostela.
Nížebohy jsou ve svahu, mezi údolím Ohře a Labe je hřbítek, přes který se musí přejet. Před pár lety jsem ho zdolal, Krkonoše to nejsou, ale lehčí převod jsem nahodit musel.
Kousek od Nížeboh jsou Přestavlky, nad nimiž je malý kopec, kde někdy začátkem šedesátých let byla jakási raketová základna. Ze silnice jsou vidět baráky vzezřením bytovky. Asi pro vojáky.
Měřil jsem jako mladý zaměstnanec Geodézie při zaměřování polí na Litoměřicku. Již tenkrát se dal prostor zaměřit z letadla. Ale vojáci letecké snímkování pro civilní sektor zakázali. Tak jsme měřili klasicky, několik let. Byla to krásná práce, žádná velká přesnost, spousta volného času, na polích jsme kradli zeleninu pro vlastní potřebu. 
Jen mě napadlo, jestli neprobíhaly nějaké protestní demonstrace či petice proti raketové základně, aha, já zapomněl tenkrát se to nesmělo 
Z Roudnice do Budyně se autobusem přes vesnici jede, v publikaci fotky jsou, tak jsem tady vystoupil.
Kostel se tedy nepovedl, tak aspoň kousek (vpravo). Uprostřed cesta do Roudnice a hospoda U Zelenků. Ještě ji pamatuju, kdy jsem si v ní dával pivo. Silnici narovnali, upravili, jak žádá automobilista.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Podřipsko na starých pohlednicích (Vydal Baron 2008).


Bývalá hospoda U Zelenků zblízka, markantně je vidět změna silnice.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Podřipsko na starých pohlednicích (Vydal Baron 2008).


Ještě detail hospody, barák je v pořádku, kdyby ovšem čepovali.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Podřipsko na starých pohlednicích (Vydal Baron 2008).


Škola, s ní se doba nijak nepárala na rozdíl od hospody, která sice nefunguje, ale nehyzdí. Na škole kromě poštovní schránky je cedule, že zde sídlí lidová knihovna. Nevím, dejme tomu.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Podřipsko na starých pohlednicích (Vydal Baron 2008).


Slavnost před školou. Tolik lidí a koní se tu asi těžko někdy sejde.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Podřipsko na starých pohlednicích (Vydal Baron 2008).


Pohled kolem školy po návsi. Tady je vidět udržovaná vesnice, kam ale obyvatelé chodí za kulturou, mám na mysli společenský život v hospodě? Upoutávka na cigára je jenom obchod, momentálně zrušený.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Podřipsko na starých pohlednicích (Vydal Baron 2008).


To je z Nížeboh všechno, jsem spokojený. Jako rodilý Pražák jsem v podstatě vesničan, tím nemyslím bohaté lidi, kteří si na vesnicích koupí a vybudují pěkný dům a tam jezdí odpočívat. Nic proti tomu, ale musím se trochu usmívat pod fousy, když říkají, že bydlí na vesnici. Kdyby tomu tak bylo, hospoda by se určitě uživila. Ale vlastně, co je mi do toho?
Rodiče byli vesničani, zdědil jsem jejich návyky a věřte, že je krása vypít lahváče, sedíc v trávě, žvanit s ostatními, bez toho, že nám do hovoru kecá celebritální moderátor, kterému je šumafuk, co říká.



Další srovnávací fotky z různých lokalit

Žádné komentáře: