čtvrtek 5. března 2015

Zimní procházky Prahou

Člověk míní...
Stanou se v životě věci. Mám rád stále něco nového, ale některých událostí bych se rád zřekl.
V 71, spíš ve 72 letech mám většinu života za sebou, ale i ten zbytek mi byl dán, žít se musí.
Jelikož v posledních letech patří k mému životu šmajdání po městech podle starých fotek, budu pokračovat. Vlastně jsem po Praze chodil, hlavně v místech, kde mi spadalo listí a tím se otevřely pohledy v době vegetace neviditelné.
Tápu, co jsem již zveřejnil v blogu "Přehled srovnávacích fotek" a co ne.
Našel jsem těchto 15 srovnávaček, které určitě nebyly na blogu "Vencovy pindy"
Takže pokračuji v pindání. Trochu mi vypadly z hlavy příhody, které se při potulkách staly, takže budu tentokrát tišší, což potěší lidi, kteří moje textíky přeskakují.
Ani si nejsem jistý, kde jsem sebral staré fotky. Jsem zvyklý zveřejňovat pramen, tentokrát tápu.

Aspoň poznám, Prahu bych měl znát.
Zde je Malostranské náměstí. Jediný strom na náměstí v tomto záběru velice stíní, takže jsem počkal na listopad resp. leden. Nové řešení náměstí se bude konat asi dost brzo, strom má padnout, část urbanistů je proti, nejsem odborník, nemám rád, když místo náměstí je lesopark, ale tenhle strom, když je jediný, bych nechal stát. Dobře ale, že zmizí to šílené parkoviště.


Jsem na břehu Vltavy. V létě jsem tu byl, to Karlův most, Křižovnický klášter, v pozadí Národní divadlo, to všechno vidět nebylo. Navíc nadílka vodního ptactva.


Náměstí Jana Palacha. Pohled do ulice 17.listopadu, vlevo Rudolfinum, vpravo Umělecko průmyslové muzeum.


Rudolfinum, nádherná stavba postavená pro provozování hudby. Odešla monarchie, v budově zasedal parlament, za komunistů Dům umělců, teprve po roce 1989 budova začala sloužit původnímu účelu. Dovoluji si zveřejnit hned čtyři porovnání, hlavně proto, že jsem měl k dispozici čtyři historické fotky a vyhazovat nic neumím.











Krannerova kašna na Smetanově náměstí.


Když už jsem na Smetanově nábřeží, jsem rád, že jsem měl starý pohled na Hradčany.


Jsem na Václavském náměstí. Tuhle fotku jsem našel na Facebooku s poznámkou, že jde o stavbu metra. V roce 1967 se ovšem v těchto místech zdaleka nestavělo. Šlo o podchod, který byl hotový v roce 1968 a zatěžkávací zkoušku provedly sovětské okupační tanky v srpnu.


Dům na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice, který pravděpodobně v této podobě zmizí ze světa. Bojuje se za jeho záchranu, není památkově chráněný, stavební povolení je vydáno... Uvidíme.


Táž lokalita z odstupu.


Národní muzeum. Při focení jsem měl radost, že budovu zdobí velký portrét Václava Havla, jenže Václav svatý nám ho zakryl.


Karlovo náměstí, pohled po východní frontě, kolem kostela svatého Ignáce, v pozadí Novoměstská radnice.


Končím pohledem napříč náměstím od východu k západu.


Měl jsem v plánu více, no snad tu ještě nějaký čas pobudu a někam se ještě došourám.

Další srovnávačky z různých lokalit

1 komentář:

MonalisabeutyEriaAnna řekl(a)...

Krásné fotky, super srovnání, ráda si přečtu více.