sobota 29. března 2014

Týnec nad Labem


Týnec nad Labem
Co mě zavedlo sem, do města, o jehož proslulosti můžeme mluvit velice opatrně?
Zvědavost, podložená balíčkem pohlednic, na které jsem narazil při svém čmuchání po knihkupectvích. Zajímavé nakladatelství Baron z Hostivice vydalo už hodně knih s historickými pohlednicemi.
V roce 2010 se narodila zajímavá hromádka pohlednic z Týnce nad Labem. Proč zrovna tohle městečko, nevím, možná si to měkdo z Týnce objednal. Bylo by moc hezké, kdyby každé místo mělo takový pěkný soubor. 28 pohlednic, historické pohlednice jsou doplněná obrázky z dnešního Týnce. Za 155 Kč, nekupte to.
Spojení s Prahou bezvadné, takže sedám do vlaku. O své cestě jsem již psal na svém blogu:

U tohoto skromného souboru srovnávacích fotek jsem použil některé pohlednice ze zmíněného balíčku, pokud jsem použil jiný pramen, uvádím přímo  u srovnání.

Jsem kousek od vlakové stanice, která doznala změny při budování železničního koridoru v minulých letech. Na kopci město, u Labe mlýn Václava Pernera, který ještě v 19.století převzali jeho synové Ferdinand a Jan Pernerovi a založili strojní výrobu, jež se rozvíjela i za komunistů pod Teslou Kolín. Při všech těch změnách došlo i na tok Labe, jehož koryto bylo částečně zasypáno, takže tenhle pohled odpovídá. V místech, kde pózovali rybáři, voda dnes není.


Pernerův mlýn a vila z pohledu z mostu přes Labe.


Nároky automobilové dopravy změnily i most přes Labe, takže Havlíčkova ulice, vedoucí od mostu na náměstí doznala v dolní části dost značnou změnu.


Masarykovo náměstí. Myslím, že tohle srovnání dobře vystihuje rozdíl mezi životem před 100 lety a dnešním.


Zůstávám na náměstí, Vlevo je Občanská záložna, nyní radnice, vpravo lékárna U Zlatého lva.


Západní roh náměstí, změny se mi nechce komentovat.


Velký dům na náměstí, vpravo je vidět morový sloup z roku 1768.


Dům J.Tomáška na náměstí. Jestli se dívá J.Tomášek odněkud z obláčku asi se diví, že se dá stavět jen tak jednoduše, bez „zbytečných“ ozdob.


Pohled na náměstí od západu. Pravá věž patří dnešní radnici, v pozadí kostel Stětí sv.Jana Křtitele.
Starou fotku jsem okopíroval z adresy:


Ještě jeden pohled na náměstí, tentokrát od severu.
Starou fotku jsem okopíroval z adresy:


Zleva Menclův dům, měšťanská škola, kostel Stětí svatho Jana Křtitele.


Měšťanská škola.


Křižovatka U křížku, severně od náměstí.



3 komentáře:

Honajz řekl(a)...

Z těch fotek je člověku smutno. Místo člověku a nějakému estetickému dojmu jsme vše podřídili autům a funkcionalitě.

Václav Víšek řekl(a)...

Taky to často tak cítím. V.V.

Jirka Obluda řekl(a)...

jsem rodk z týnce nad labem.... děkuji....