úterý 19. listopadu 2013

Kutná Hora


Kdysi královské město s výjimečným postavením, těžilo se tu stříbro. Necítím se být povolán, abych rozebíral historii města.
Patří mezi významná místa, která jsem ve svém svatém turistickém nadšení trochu opomíjel. Dvakrát třikrát jsem se zúčastnil nějakého dálkového pochody, ve kterých měla vždy navrch spíš část sportovní, prostě ujít hodně kilometrů. Netvrdím, že všichni chodili s klapkami na očích a nic kolem neviděli.
Do města se přijelo, vystartovalo, chodilo se hlavně přírodou, na procházky v historických uličkách nezbýval čas. Na stará kolena, když místo chození používám styl ploužení, divím se, čeho jsem se kdysi nevšiml.
Vyzbrojený publikací Aleše Pospíšila Zmizelá Kutná Hora (Paseka 2009) procházím místy, kudy chodívala historie.
Měl jsem štěstí, v letošním podzimu sluníčko dost stávkuje, s povzdechem „Co se dá dělat“ jsem v sobotu vyrazil a před polednem se zázračně vyčasilo. Chodil jsem, až jsem málem zapomněl, že jsem taky chtěl porovnávat.
Nepamatuju se, že bych někdy v minulosti hleděl do údolí říčky (potoka?), která vstoupila do dějin české literatury. Její jméno si přivlastnil Emil Frída z Loun. Vrchlice se vodní tok jmenuje.
Ze školy si pamatuju jen na potyčku kutnohorských havířů s vrchností, kterou krvavě prohráli.
Vydávám se do ulic.
Všechny staré fotky jsem okopíroval ze zmíněné publikace.



Začínám na Václavském náměstí, kde od konce 15.století stojí patricijský Kamenný dům. Fotografie z roku 1861 vzbuzuje úctu. V letech 1900-02 byl dům rekonstruován, což je vidět hlavně na steše. Jak jsem se dočetl, toto je původní tvar střechy.


Stačilo mi popojít pár kroků a otočit se. Václavské náměstí, kde bývala tržiště. Dnes spíš parkoviště.


Opět nemusím mnoho chodit a vidím do Šultysovy ulice. Spíš vypadá jako menší náměstí. Historicky se jmenoval prostor Hořejší rynk. Jan Šultys byl kutnohorský měšťan, popravený v roce 1621 na Staroměstském náměstí. Věž patří kostelu svatého Jakuba. Vlevo se tyčí morový sloup.


Morový sloup v detailním záběru.


Spodní část Husovy ulice, kdysi zvaná Vinná. Mohutná budova vlevo je Okresní hospodářská záložna, kterou v roce 1936 zvedli o patro a připravili o neorenesanční štíty.


Kostel svatého Jana Nepomuckého, vedle ní stával Kreutzův dům, který byl zbořen v letech 1887-88 a nahrazený městskou spořitelnou, v současnosti tu sídlí městská knihovna.


Husova ulice protíná Rejskovo náměstí, kde se nachází významná a velice zajímavá památka. Kamenná kašna vystavěná v letech 1493-95. Něco, co stojí za návštěvu.


Procházím Husovou ulicí směrem k bývalé Kouřimské bráně. V roce 1832 zde byl na zasypaném příkopu postavený dům se známou hospodou U Rejholců. Ten padl v roce 1970 při stavbě objezdové silnice kolem historického jádra. Napravo mi, bohužel, stíní silniční ukazatele, ale zdá se mi, že jsem zhruba na místě, odkud fotil autor historické fotografie.


Dívám se z náměstí Národního odboje Rejskovou ulicí. Dům byl zbořený v roce 1947.


Komenského náměstí. Dům, zbořený v roce 1940. Velká budova nad ním je první kutnohorská reálka, mírně „vylepšená“, tedy zbavená zbytečných okras.


Komenského náměstí, Braunův dům.


Komenského náměstí. Václav Lebduška s celou rodinou se proměnil v second hand.


Dům na nároží Komenského náměstí a Mincířské uličky. Starobylý dům, na který byl v roce 1947 vydán demoliční výměr. Snad se mi zdařilo aspoň trochu vystihnout místo focení.


Chrám svaté Barbory je velicé známá nezaměnitelná památka. Jde se k němu po „mostě“ s galerií barokních sousoší kolem jezuitské koleje. Alej lip byla vysázena v roce 1879. Boj o ně byl vedený dlouhá léta. Odpůrci tvrdili, že vzrostlé stromy svými větvemi a kořeny narušovaly zeď se sochami, což je určitě pravda. Stromy padly koncem padesátých let. Co je hezčí? Stromořadí zdobí, ale zároveň zakrývají chrám. Jsem Pražák a tyhle věci si mají rozhodovat místní.


Barborská ulice s Hrádkem. Historický název ulice byl Mincířská, později Jezuitská.


Barborská ulice s měšťanskými domy. Dnes tu kvete turismus.


Ruthardská ulice, nad ní Hrádek a věž jezuitské koleje.


Ruthardská ulice, Lucernářovský dům, nazvaný podle Václava Lucernáře, vlastníka domu kolem roku 1600. Historická fotka je těsně před rekonstrukcí v letech 1939-40, podniknutou Josefem Vepřkem, vlastníkem domu a dlouholetým konzervátorem památkové péče a ochrany přírody.


Na Palackého náměstí se mi nedařilo, to se mi stává, když už pomalu končím a chystám se na vlak. Aspoň tato drobnost na dolním konci náměstí. Branka U Tří pávů. Strom na snímku z roku 1920 byla vzácná sekvoje obrovská, zmrzla v kruté zimě roku 1929.


Dům U Modrého kříže, zájezdní hostinec, hotel, jek vidím i biograf byl zbořen v roce 1937 a nahrazen budovou spořitelny.


Nevím, kdy se sem znovu dostanu, dny jsou krátké, světla málo. Snad se k tomu dostanu, po celodenním chození jsem si zapsal město trochu do paměti. Pár fotek mi zbylo, něco se nepovedlo, podívám se i na jiné prameny.
Vše bylo pro mě nové a tak jsem hodně fotil i mimo. Nejsou to žádné zázraky, síš fotky na památku.
 


















1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Děkuji za krásné snímky mého rodného města. Bohužel již nemám důvod se tam vracet a tak jsem vždy potěšena, když si mohu připomenout místa svého dětství.