sobota 2. června 2012

Město Beroun 2.část

Město Beroun 1.část je na adrese:
http://vencovypindy.blogspot.cz/2012/06/mesto-beroun-1cast.html


Pražská brána
detailně z Husova náměstí
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Na Příkopech
Pražská brána od jihu, vpravo dnes zbouraný Zajíčkův mlýn.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Plzeňská
Dříve Jungmannova. Plzeňská brána, kostel svatého Jakuba, dva domy vlevo, toť vše, co zbylo po 100 letech. Charakter ulice je naprosto jiný.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Ještě jedno srovnání téměř ze stejného místa. Vlevo je možná před svou živností pan Emanuel Volkan. Možná ještě netuší, že jeho vykořisťování končí. Barák je pryč a teď nás ve stejných místech vykořisťují trhovci. A cyklisté v roce 1948 určitě nevědí, že jedou po budoucí cyklostezce.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Školy. Některá zjednodušení fasády mi připadají až zbytečně složitá.
Starou fotku jsem stáhl na adrese:


Plzeňka
Bývalý zájezdní hostinec, Liteňská pivnice, hostinské pokoje, Unie dělnictva textilního Rakovnicka, v 1.patře hospodářská škola. Konaly se zde význačné bály, divadelní představení, Plzeňka byla centrem berounského kulturního života. Dnes vkusná herna. Svítící jackpot na rohu se mi do záběru nevešel.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích (Baron 2007)


kostel Zvěstování Panny Marie
Též zvaný Zábranský. Po velkém moru v 16.stletí zde byl založen hřbitov, protože ten okolo kostela svatého Jakuba nestačil, v roce 1528 byl kostel dřevěný, roku 1744 postaven zděný, věž až 1875. Fabrika vlevo je Kubinského textilní továrna. Parádní hřbitovní brána je tu stále, v hluboké zeleni.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích (Baron 2007)


Ulice Politických vězňů
Budova úvěrového úřadu, za komunistů vojenská správa, dnes katastrální úřad, kterému se určitě za moderními okny dobře úřaduje. Jako vysloužilý zeměměřič doufám na dnešním vzhledu budovy mají podíl hlavně vojáci, i když…
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích (Baron 2007)


Duslova vila
postavená podle návrhu A.Wiehla v roce 1890. Martin Dusl byl majitel pily a parketárny, berounský mecenáš. Vlastnil sbírku zkamenělin, kamarádil se s J.Barrandem. V roce 1924 koupilo vilu město, které v ní zřídilo knihovnu s čítárnou a muzeum.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích (Baron 2007)


Závodí
Marešova asanace
Obchodní dům Antonína Čermáka, později Ferdinanda Kohna. Proč má stará pohlednice podtitul „Marešova asanace“ jsem se nedočetl, ale vzhledem k současnému stavu budovy mi slovo asanace připadá skoro vtipné. Pan Mareš za to snad nemůže.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích (Baron 2007)


Rudolfinum
Restaurace Josefa Mareše, zase to jméno…Dnes se jí říká Rudolfinum, funguje, loni, kdy jsem v těchto místech brousil, podali mi oběd. Jak tak koukám, nedělali si autoři pohlednice v té době nijaké násilí. Písmenko tam, písmenko sem, hlavně, že čepují.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Berounsko na starých pohlednicích (Baron 2007)



Facebook - Srovnávací fotky


Žádné komentáře: