neděle 24. června 2012

Deset let po povodni

Ano, v srpnu to bude 10 let, co na Šumavě a v jižních Čechách padala voda, jakoby obsluha uzávěru usnula. Vltava, od Mělníka Labe, vytvářely gigantická jezera, která nikdo z žijících nemohl předtím vidět. Město nad soutokem nevěřícně koulelo očima. Žádné kroniky z českého území nic tak mohutného nezaznamenaly, jestli tolik vody někdy bylo, v té době naši předkové ještě neuměli psát.

Svědčí o tom i fotka z Dolních Beřkovic, kde jsou označeny všechny velké vody od roku 1784.

K návštěvě mě inspirovala i publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009), ze které jsem okopíroval většinu historických fotek.

Moje nohy nadšeně souhlasily. Stále více se jim nechce šlapat do kopců.

Vlakem do Vraňan, dál už na bicyklu.


Spomyšl
Proč se železniční křižovatka, dnes už málo významná, jmenuje Vraňany, nevím. Nejbližší vesnice je Spomyšl. Po českém území je takových případů více, páni od dráhy tak rozhodli.
Tady se rozhodně v roce 2002 Vltava nerozlévala. Pohled na rybník, který by spíš potřeboval nějakou vodu dolejt. Domy jsou přestavěné, některé chátrají, budova úplně vpravo byla hospodou, i dnes nápis hlásá Hospoda U Jelenů.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)

 
 
Lužec nad Vltavou,
náves a kostel. Zde už povodeň řádila. Do Lužce jezdíval vlak z Vraňan, už nejezdí. Vlevo je bývalý Rulfův hostinec, dnes obecní úřad.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


náves, opačný pohled než na minulém snímku. Zde je Rulfův hostinec alias obecní úřad napravo. Fotografa z roku 1906 přišlo obdivovat velké množství obyvatel, hlavně dětí, mě se nikdo ani nevšiml. Naštěstí, protože jsem jim šlapal v parkové úpravě.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


Vrbno
patří mezi obce, které před 10 lety dostaly co proto. Ještě dnes jsou některé domy zdevastované, opuštěné. Podle velikosti bývalé školy (vlevo) to nemohla být bezvýznamná obec. Je zde smutno.
Kolo vpravo opuštěné není, na něm jsem přijel já, posléze odjel.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


Opačný pohled než předešlý, takže škola je vpravo.
Starou fotku jsem vyšťoural zde


Hořín
Laterální kanál a zdymadlo, v roce 1906 bylo krátce po dostavbě. Sem jsem vlezl a tvářil se, že jsem poměrně velkou ceduli neviděl. Stačil jsem jen jednu fotku, nasadit přiblblý úsměv a mizet. Pán, kterého jsem se bál, se tvářil sice přívětivě, ale dal mi najevo, že bude rád, když vypadnu. Štěstí mi přálo a i jeden pokus stačil.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělník z nakladatelství Paseka (2007)


Komora na laterálním kanále. Přímo mě šokuje průmyslová architektua před víc jak sto lety.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělník z nakladatelství Paseka (2007)


Pohled od kapličky k zámku, který býval po roce 1948 školským zařízením, po roce 1989 vrácen Lobkovicům, povodeň se na něm hodně podepsala. Nepřístupný, nezařízený.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


Brozánky, náves
Divný pocit mám ze srovnání. Život zmizel jinam, ke komu by dnes chodil pošťák? Podle publikace se jmenoval Kořenář.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


Vliněves
Nepamatuju se, že bych někdy slyšel o této obci. Nad Labem je poměrně vysoko, takže na seznamu zatopených obcích zřejmě chyběla, snad maličkosti dole u řeky. Turistické stezky tudy nevedou, vesnicí prochází hlavní silnice. V současnosti je zde pěkná nová cyklostezka, na Labi jsem potkal dvě labutí rodinky. Hospodský má asi radost, upozorňuje na svou provozovnu cedulemi u řeky. Vlina je záliv, tedy Vliněves, záliv u řeky.
Kostel Stětí svatého Jana Křtitele z roku 1866, rané dílo architekta Josefa Zítka, postavený na místě historicky zajímavého románského kostela. Hospoda je na snímku vpravo.
Starou fotku jsem dost zvětšoval, je to výřez ze staré pohlednice, nechtělo se mi zrovna tohle vyhodit.
Našel jsem ji na http://fotohistorie.cz/


Co jsem našel o obci, již jsem napsal u předchozího srovnání. Foceno od Labe.
Stará fotka stažena z adresy: http://fotohistorie.cz/



škola

Už se v ní neučí, budova je v pořádku na rozdíl od barabizny, kterou mi postavili do záběru.
Stará fotka stažena z adresy: http://fotohistorie.cz/


Dolní Beřkovice
Měl jsem k dispozici pár starých fotek, ale nebylo je možné použít. Zámek je obrostlý, všechno jinak. Zbyla tato fotka. Domy v ulici jsou celkem v pořádku, pan Václav Šubr by se divil, co zrovna z jeho obchodu čas vytvořil. Znetvořil.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


Křivenice
Vesnice, která má za humny tepelnou elektrárnu. Novodobé úpravy existujících budov jsou, dejme tomu, zajímavé.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


„Výpadovka“ na Dolní Beřkovice
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)


Horní Počaply
Elektrárna, stojící mezi Počaply a Křivenicemi, změnila charakter obce. Vyrostly zde paneláky, změnila se však i místa, která nové výstavbě nijak nepřekážela. Velký dům s obchodem Josefa Derfla padl za vlast, místo ní stojí hospůdka U Rose. Spíš bych řekl krabička.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)



Druhá strana návsi. Ani obchod Františka Procházky se nedochoval. Zato je v obci „moderní“ nákupní středisko.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelé Čechy – Mělnicko z nakladatelství Paseka (2009)
 
 

Projel jsem pár vesnic na levých březích Vltavy a Labe dvakrát, takže jsem nefotil pěkně po pořádku, jak zde předstírám. Srovnávací fotky z velkých měst jsou efektní, ale baví mě čas od času projet pár málo známých vesnic. I ony patří do české krajiny a mají svou historii.


Facebook - Srovnávací fotky


Žádné komentáře: