pátek 2. prosince 2011

Tramvají na Pražský Hrad

Publikace pana Fojtíka je nevyčerpatelným zdrojem. Znovu ji doporučuju každému, koho baví se hrabat v historii. Já pana autora neznám, jen jsem ho jednou slyšel v rozhlase. Fanda s velkým písmenem na začátku. Já se tu pokouším srovnávat fotky, které on vybral po archivech, většina z nich se nedá pro mé účely použít. Ta kniha stojí za to. Mně ji loni přinesl Ježíšek, takže mě nestála nic.




Karmelitská
V albu Nerudova Praha jsem již na tomhle místě porovnával. Na stromě, který mi zasadili do záběru bylo tenkrát listí, tak jsem úřadoval podruhé. Je toho vidět víc, ale velký zázrak se nekoná. Stává se mi, že někam uháním, jak bude všechno překrásné a zjišťuji, že jsem tolik pospíchat nemusel.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)



Karmelitská
Podle publikace jezdívala kdysi tramvaj místy, kde se říkalo průlom U Klíčů. Až do roku 1912, kdy byl prostor zastavěn a tramvaj dostala méně místa. Zvláštnost, většinou se domy bourají, aby se mohle lépe jezdit. Jsem zvyklý na nynější trasu, dokonce bych řekl, že se mi líbí víc než stará.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Tramvaje a tramvajové tratě (Paseka 2010)
Ze stejné publikace jsou i všechny ostatní historické fotky, vyjma poslední.



Valdštejnská
Tady jezdila tramvaj do roku 1926. Pohled je směrem ke Klárovu, vlevo od tramvaje stojí Kolovratský palác, který dnes využívá špenát, pardon, Senát České republiky. Bývala zde idylka, občas projela elektrika, občas koňský povoz. Dnes v té úzké uličce jede od Klárova jedno auto za druhým. A to jsem fotil v sobotu, skoro v poledne.



Klárov
Doba se s Klárovem moc nepatlala. Většina domů na fotce z roku 1935 nestojí, koleje, nástupiště se několikrát stěhovaly. Své si vzala stanice metra (vlevo), která dokonce ukradla prostranství i název. Dnes v tramvajích hlásí stanice Malostranská.



Klárov
Foceno od bývalých Bruských kasáren. Vypadá to všechno jinak. Totožná je jedna střecha baráku a komínek a pomohla mi Zlatá kaplička. Tady bych nečekal výhled na střechu Národního divadla. Snad to aspoň trochu souhlasí. Komu se nezdá, ať mě nebije.



Chotkova ulice nad Klárovem
Budova vlevo na kraji, jedna uprostřed, věžička Klárova ústavu slepců, koleje, směr vozovky, není toho tak málo na srovnávání. V Chotkově ulici byla normální městská zástavba, které brala postupně za své, ránu z milosti jí zasadila stavba metra A. Dnes by asi nikoho nenapadlo, že tady se dalo nakupovat a chodit do hospody.



Chotkova ulice
Na snímku je poslední ze starých domů v Chotkově ulici. V roce 1974 zmizel. Dnes tu stojí hotel Hoffmeister. Za ním je úzká ulička Pod Bruskou, kde musí cyklisti místy skákat po schodech. Chodí se tu ke Špejcharu, pokud ještě někdo vůbec používá nohy na chození. Bývala zde cukrárna s vyhlášenou zmzlinou. V době, kdy běžná zmrzlinářská nabídka byla žlutá a červená, se zde dostaly neslýchané druhy.



křižovatka ulic U Brusnice a Jelení
Doleva z prudkého kopce jezdívala tramvaj směren na Nový Svět. Křižovatka prodělala velké terénní úpravy.



Nový Svět
Skutečně je pro mě novinkou, že tady bývala tramvajová doprava. Věž patří kostelu Svatého Jana Nepomuckého. Kousek vpravo od nízkého domu za tramvají je restaurace U zlaté hrušky, kde prodávají drštkovou polívku za 170 Kč. To už jsem někde psal, takže se opakuju, ale musí to být pro kmána, jako jsem já, nezapomenutelný zážitek.



Loretánská
Starý fotograf se díval na tramvaj, která od Nového Světa vyjíždí ulici U kasáren. Prý nejužší pražská ulice, kterou jezdila tramvaj. V nejužším místě byla naměřena šířka 3,25 m. Více než 70 let tu tramvaje nejezdí, ale jinak vydlážděný oblouk je tu vidět stále. Divím se, že nikoho nenapadlo sem koleje znovu strčit a vozit tu turisty za nějaký ten pakatel.



Chotkova N
Dovoluji si předhodit zájemcům tohle srovnání. Nemám jediný styčný bod, všechno je jen odhad, který může být špatný, charakter změn je snad zřejmý. Obyčejně taková srovnání vyhazuju, ale je mi jich líto. Nějakou práci to dalo, pak jen zmáčknu Delete a všechno je pryč.



Pražský Hrad z Chotkovy ulice N
Tady je zjevné, že dávný fotograf stál v oknech budovy, kterou mám za zády. I kdyby mě tam pustili, nic bych si nepomohl, jsou zde velké stromy.
Tuhle fotku i s letopočtem jsem od někoho dostal mailem, což se mi stává, už nevím od koho, autor z 19.století se snad neurazí. Jsem bordelář.





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: