neděle 30. října 2011

Nerudova Praha

Bylo zajímavé porovnávat moje fotky z roku 1969. Nečekal jsem, že to bude tak jednoduché. Přece jenom se za 40 let tolik nezměnilo a lehko jsem nacházel místo, kde jsem se tenkrát zastavil. Začal jsem to sekat jak Baťa... obuv na cvičení. Vracím se k činnosti dřívější, kvůli které jsem stránku srovnávacích fotek založil. Když už jsem se poflakoval na Malé Straně, napadl mě právě Neruda.





Malá Strana - Újezd
Rodný dům Jana Nerudy neexistuje. Narodil se roku 1834 v Újezdkých kasárnách. Jeho tatínek byl kanonýr. Ne fotbalový. Kasárna byla zbořena v roce 1934. Jejich fotku jsem našel. Díky budově vlevo a již existující tramvajové dopravě začátkem 20.století se mi podařilo jakési srovnání učinit. Fotka pochází z doby, kdy už jezdila lanovka na Petřín, jak oznamují cedule.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)



Malá Strana - Újezd
Ještě jedna fotka Újezdských kasáren, tentokrát ze smíchovské strany. To byly časy, kdy chodci nepotřebovali žádné semafory a lítali si po ulici, jak je napadlo. Lucerna uprostřed křižovatky je přímo roztomilá.
Starou fotku jsem okopíroval z publikace Pavla Fojtíka Zmizelá Praha a tramvajové tratě (Paseka 2010)



Malá Strana, Karmelitská
V letech 1845 - 50 studoval Neruda v malostranském německém gymnáziu (bývalý karmelitánský klášter). Chodil tam pěšky, protože tramvaj, která je na staré fotce, tady začala jezdit až v roce 1901. Na kočár neměl, protože byl chudej. Nyní patří budova ministerstvu školství. Mám rád stromy v městských ulicích, ale tenhle mohl být o dva metry vedle.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)



Malá Strana, dům U dvou slunců
Od roku 1838 do roku 1857 měli Nerudovi trafiku (podle Petra Hory nikoliv hokynářství) v tehdejší Ostruhové ulici, dnes pochopitelně Nerudově, jak jinak. Dnes je na tom místě obchod s loutkami. Hospodu U dvou slunců pamatuju jako puťajznu pro normálního člověka, s dětmi jsem tam jednou zakotvil, dostali jsme normální pivo, normální limonádu, normální párek s hořčicí. Při svých dnešních toulkách těmito místy si nosím v baťůžku normální svačinu.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)



Malá Strana, Nerudova ulice
Pohled na dům U dvou slunců z jiného úhlu. Ulice zůstala, atmosféra je kapánek jiná.
Starou fotku jsem stáhnul na adrese:



Malá Strana, Nerudova ulice
Vpravo dolů na Malostranské náměstí, vlevo nahoru na pražský Hrad. Dole jsou vidět věže chrámu svatého Mikuláše a od nich vpravo je vidět, při troše fantazie, stín. Není to stín, je to žižkovský vysílač v dáli.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)



Malá Strana, pohled od Hradu
Neruda určitě ten kousek nahoru k Hradu občas vyšel. Zde je nádherný pohled na Prahu. Cestou jsou vidět hlavně komíny. Podle komínů se člověk někdy zorientuje, ale některé zlobí. Jako tady. Tohle není žádná převzatá historická fotka. Je to malý dluh z mé předchozí činnosti. Porovnání se mi poprvé nepovedlo, tohle snad ano.



Malá Strana, pohled od Hradu
Tohle srovnání se mi taky minule nepovedlo, to mě hodně mrzelo. Napravuju.
Fotku z roku 1969 jsem okopíroval sám od sebe.



Staré Město, Národní divadlo
Tak v téhle budově Neruda nikdy nebydlel, ale protože žil v době, kdy se Národní divadlo stavělo a dostavělo, určitě znal tenhle pohled. Z Malé Strany možná chodil přes Řetězový most. Že by nikdy nesešel na Střelecký ostrov, odkud obě fotky jsou, to bych pochyboval. Prý rád chodil do přírody. Kousek přírody uprostřed Vltavy. Osobně tam rád někdy zajdu. Můj nejmilejší pražský ostrov.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)



Staré Město, Konviktská
Po smrti otce se Neruda s matkou odstěhovali v Ostruhové ulici naproti. Odtud žádnou historickou fotku nemám. V roce1869 zemřela matka a po její smrti se Neruda z malé Strany navždy odstěhoval. Bydlel do roku 1883 v Konviktské v podnájmu u přítele, operního pěvce Josefa Lva. Zde je, schovaný za jakýmsiplakátištěm.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)



Nové Město, Vladislavova
Od roku 1883 do své smrti v roce 1891 bydlel ve Vladislavově ulici, v přízemí napravo od vchodu.
Starou fotku jsem okopíroval z knihy Petra Hory - Hořejše Toulky českou minulostí 10 (Via facti 2004)





Facebook – Srovnávací fotky






3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Skvělé! Právě dělám menší projekt o Janu Nerudovi a moc mi pomohly tyto fotky.

Václav Víšek řekl(a)...

To jsem rád, že jsem někomu pomohl. Nezbývá, než doufat, že tam nemám nějaký koniny. Jsou to přece jenom pindy...

Anonymní řekl(a)...

Moc pěkné, děkuji. Mám Nerudu ráda, zajímám se o jeho život, a tak mě obrázky s vyprávěním moc potěšily.