pondělí 23. května 2011

Praha - Kunratice

Byl jsem vybavený starými fotkami, ale tolik se v kdysi poklidné vesnici Kunratice, změnilo. Kolem vyrostla sídliště, i stará zástavba se změnila. Odškrtával jsem si jeden obrázek za druhým.



Kunratice
Zelené domky, kdysi zájezdní hospoda, dokonce s letními byty. Na kopci, daleko za Prahou. Krásný výhled na krčské údolí. Auta si přivlastnila cestu pro koňské potahy, stejně jako všude. Za komunistů tu byla prachobyčejná, ale mimořádně sympatická hospoda. Čtyřka. Občas jsem tu zarazil s dětmi, když jsme táhli z Krčáku. Měli tu obyčejnou limonádu, po které se dětem dělaly červené půlměsíčky u úst V den Velké kunratické se tu scházeli různí závodníci, stejně jako v jiných hospodách v Krčáku.Dnes inzerují i jídla, nevím.
Rozhled z kopce je stále, dole dávno vyrostly, Masarykovy domovy, dnes Thomayerova nemocnice.
Sídliště přitáhly město Praha až sem a dále. Z vesnice Kunratice u Prahy se stala součást hlavního města.
Historickou fotku jsem stáhnul na adrese:



hostinec, tedy v roce 1920. Vesnice se změnila.
Historickou fotku jsem stáhnul na adrese:



už tenkrát sem jezdily z Prahy autobusy, které se točily na dnešním náměstí.
Historickou fotku jsem stáhnul na adrese:



stejná lokalita jako předešlá, autobus je blíž. Tam, kde tehdy byla cukrárna, je i dnes.
Historickou fotku jsem stáhnul na adrese:



zámek
Objekt nevypadá na první pohled vábně, stromy zmizely. Celá tvrz je nyní pěkně zrenovována, stromky jsou zde vysázeny nové, nějak tuším, že i budova zámku bude jednou vyfešákovaná stejně jako ostatní objekty. Vznikl tu příjemný prostor.
Historickou fotku jsem stáhnul na adrese:



mlýn
Býval kdysi zastávkou na osvěžení pěších turistů, kteří z Prahy putovali přes Nusle, Pankrác, Horní Krč. Dnes tu restaurace není, mnoho se tu pracuje, objekt se upravuje.
Rybník je tu stále, jen v současnosti probíhá jeho revitalizace (snad jsem to napsal správně).
Jako mnohonásobný účastník Velké Kunratické si pamatuju, že nádvoří bylo plné účastníků, bývalo tu občerstvení, převlíkali jsme se tu v chladivém listopadovém ovzduší. Po roce 1990 byl objekt navrácen původním majitelům a ti si nepřáli, aby jim závodníci lezli po jejich dvoře.
Slyšel jsem, že toto je už vyřešeno, ale na Kunratickou už nechodím. Trať bych nezvládl a jako divák...? Bylo by mi líto, že neběžím. Přesto jsem rád, že se závod vrátil do podoby, kdy se tu rozloučí s letní sezónou kamarádi, že zmizelo velikášství z doby soudruha Himla.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Pražské výletní restaurace (nakladatelství Lidové noviny a Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



Krč
restaurace U labutě. Leží na opačném kraji Krčského (Kunratického, Michelského, podle chuti) lesa. Stará fotka je z třicátých let, kdy podnik po restauratérovi Josefu Dvořákovi převzal Alois Balšánek. Tedy nikoliv Kunratice, ale trochu to všechno spolu souvisí.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Pražské výletní restaurace (nakladatelství Lidové noviny a Muzeum hlavního města Prahy, 2010)



restaurace U labutě z druhé strany. Občas jsem sem chodil koncem sedmdesátých let prožírat a hlavně propíjet stravenky, které jsme fasovali na stavbě metra. Z dnešní stanice Roztyly (tenkrát Primátora Vacka) sem byl z kopce kousek. Hlavně plzeňský Prazdroj tu byl vyhlášený.
Aby nevznikl dojem, že jsme stravenky dostávali zadarmo. Za dvacet stravenek jsme zaplatili 80 korun, měly hodnotu 120. Když jsme se rozjeli, zas tolik po jedné návštěvě nezbylo.
Historickou fotku jsem stáhnul na adrese:





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: