pondělí 11. dubna 2011

Dobříš a Nový Knín

Město, ke kterému mám vztah, ani nevím proč. Dokonce jsem jeden čas uvažoval, že bych ve stáří hodil Prahu za hlavu a přesunul se sem. Myslíme, myslíme, život si stejně jede po svém. Využívám nádherného větrného a slunečného počasí a odjíždím. Nebudu se dál rozepisovat, však jsem vše napsal v blogu.
Velkou část fotek jsem stáhl ze stránek města Dobříše, bohužel jsou datovány jen výjimečně.



Dobříš
sokolovna
Budiž pochválen ten, který zachoval na náměstí zajímavou sokolovnu, ale ten dohled shůry (věžák) si snad mohl odpustit.



muzeum
Kouzelník mávl proutkem a ze záložny je muzeum. Byl jsem moc rád, že jsem na stránkách města Dobříše našel číslo popisné objektu. Ale toho baráku vlevo je snad i škoda, ne?



pohled na Mírové náměstí
Na první pohled se nic nezměnilo, ale v sobotu v poledne nastává po dopoledním frmolu klid. Věž synagogy zmizela... Vlevo honosný hotel Heinz funguje coby herna. A to co, vykukuje nad ním není strašidlo. To je věžák pěkně obalený, zřejmě rekonstrukce. Asi mu dají novou fasádu, ale bude tu strašit dál.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (Libri 1996)



chudobinec
Nutno dodat, že bývalý. Dnes je tu pečovatelský dům. Takhle vypadal před přestavbou v roce 1936.



chudobinec podruhé
Tady se město v roce 1936 rozhodlo objekt přestavět. Výsledkem je stav současný. Byl jsem tu v sobotu asi půl hodiny. Nějak jsem si nedokázal představit rybník,zvaný Permánek. Zdá se, možná, zbytečné, dělat zde dvě různá srovnání, přišlo mi to zajímavé. V objektu před 4 roky zemřel kamarád Honza, o kterém už jsem leckde něco napsal.



Kopáčkův dům
Radost pohledět.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku - 1.díl (Libri 1996)



Komenského náměstí
I v Dobříši, stejně jako v mnoha dalších městech jsou přesvědčeni, že škola má být na Komenského náměstí. Nic proti tomu. Ten, kdo upravoval domy vpravo, vytvářel byty v půdních nástavbách, snad věděl, co dělá, ale ten kdo řadu "moderně" upravil stavbou budovy typu "sehnal jsem cihly, postavme barák", by se měl bát, pokud žije, že na něj přijde v noci Jan Amos a bude ho chtít nechat upálit.



Pražská ulice
Tohle srovnání se mi dělalo těžko, musel jsem do středu křižovatky. Ale jsou na světě horší věci. Na první pohled jsem viděl, že fotka, kterou používám, je příliš dlouhá, nevejde se mi sem všechno co bych chtěl. Levá strana totiž vypadá téměř, jakoby se nic nestalo. Pravá strana je otřes. Místo těch krásných baráků je tu jakési středisko služeb nebo čeho všeho možného. Ze stejného místa jsem se pokusil udělat další, posunutý, záběr. Napatlal jsem fotomontáž, zapírat to nemůžu, protože hranice mezi dvěma záběry je příliš zřetelná. Ale podle fleků na vozovce je jasně vidět, že napojení obou fotek se mi povedlo (to jsem se pochválil!). A kdo tuhle úpravu vymyslel, toho bych ani neupaloval. Škoda sirek.



zámek
Dům, plný spisovatelů, nad nimi tatíček Drda, to jsem nemohl vynechat. Jan Drda se dokázal postarat o své kumpány. Ivan Klíma o tom hezky píše ve svých vzpomínkách, odjel sem jako nezkušený mladík, aby něco napsal a zjistil, že se společenského života v zámku nemůže zúčastňovat, protože by nic nenapsal. Večer byl prý důležitý ten, který uměl maryáš. O tom se dnešním spisovatelům ani nesní.



nádraží
V roce 1945 byla budova poškozená. Jenom musím opakovat slogan písničky ze šedesátých let "Válka je vůl"



Nový Knín
náměstí
Jak nám ty stromy za 100 let vyrostly! Ani by se jeden nevšimnul, že kostelu přibyla kopule.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku - 4.díl (Libri 2000



Náměstí podruhé
V roce 1939 sice běhala po náměstí drůbež, dnes máme místo starodávného štítumoderní škatuli (vpravo).
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Karla Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku - 4.díl (Libri 2000)





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: