úterý 15. března 2011

Malá Strana

V dětském věku jsem poslouchával, v neděli dopoledne, četbu. Malostranské povídky Jana Nerudy četl krásným, nezaměnitelným, jakoby mírně vypitým hlasem Zdeněk Štěpánek. Mám knížku v knihovně, rád se do ní podívám. Vždycky jsem si rád představoval život obyčejných lidiček.

Za komunistů Malá Strana mírně chátrala, majitelé už nebyli majiteli, stali se z nich uživatelé a takový uživatel moc peněz na opravy neměl. Z krámků, hospůdek se stávala občas skladiště, objekty, které byly a nebyly. Zamčené na rezavý řetěz nebo zatlučené prkny.

Ovšem čtvrť charakter neztratila. Hospod ubylo, ale bylo jich dost, obyčejné knajpy, pivnice, dobře se v nich u piva filozofovalo. Študáci chodili na pivo sem nebo na Staré Město.

I já jsem je pilně navštěvoval. Věděli jsme, že jinde, v západní Evropě jsou taková místa načinčaná, plná života. Snili jsme o tom, že to tu taky někdy bude. I se stalo, že jakýsi úředník si pustil hubu na špacír, že to všechno časem vylepší, a bylo stejně. Ještě se svými dětmi, to znamená v osmdesátých letech, jsme seděli v Nerudovce U dvou slunců, desítka pivo, obyčejná limonáda, párek. Za pakatel.

Po roce 1989 jsem s nadějí pozoroval, jak se město mění. Malá Strana bude nádherná. Skutečně je, domy opravené, jedna hospoda vedle druhé, obyčejné krámky zmizely v historii, a mladí lidé začali chodit do hospod na Žižkově či Vinohradech. Hospody, na které jsme se tolik těšili, jsou pro turisty z ciziny. Vím, že to je všude na světě, těžko se cestovatelskému byznysu vyhnout. Praha je krásná, je tu na co koukat. Jen si dovolím trochu nostalgie. Je to pryč.

Ve Srovnávacích fotkách jsem se lokalitě zatím vyhýbal, dojít na ni muselo. Trochu jsem se i poučil, člověk musí zvednout hlavu a ne jenom hledat vchody do putyk.

Předkládám malou pouť po Malé Straně.



Pohledy na Malou Stranu
z Alšova nábřeží. Měl jsem kliku, lodička mi vplula do záběru.
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:



ze Smetanova nábřeží
Odkolkův (dnes Sovův) mlýn na Kampě
Trochu to tu zarostlo, ale něco si představit lze.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



ze Střeleckého ostrova
Tady se změnilo skoro všechno. Ještě, že kostel svatého Jana Na prádle zůstal a taky vršek Hladové zdi. Málem se mi schoval. Mimochodem, Střelecký ostrov, ze kterého jsem fotil, mám z pražských ostrovů nejraději. Je tam klid, snad i proto, že z mostu Legií se musí po schodech, a turisté jsou líní. Cyklisti to mají horší.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Křižovatka ulic Újezd a Všehrdova
Tady s tím kdysi zahýbali. Musel jsem sem v neděli po ránu, bylo třeba fotit z prostředka hodně frekventované ulice. I takhle jsem překážel. Nalevo jsem měl Tyršův dům.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Újezd - Karmelitská
Fotil jsem z ulice jménem Újezd, za křižovatkou s Hellichovou je už Karmelitská.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Maltézské náměstí
Nevím, jak to tu vypadá v plné sezóně, ale zdálo se mi neskutečné uhnout z hlavní ulice. Pár metrů a byl jsem v jiném světě. Tady je tolik význačných staveb, že je dobré si zaguglovat. Sousoší je od Ferdinanda Maxmiliána Brofoffa, znázorňuje Jana Křtitele.
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:



Maltézské náměstí
z druhé strany. Sem jsem musel kvůli sluníčku jindy. Byla neděle a zdálo se mi, že ze všech stran vyzvánějí zvony. Jakoby se mnoho nezměnilo, ani aut nepřibylo tolik jako jinde. Na konci se stavělo.
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:



Maltézský klášter
Přiznám se, že mě kdysi žádný klášter nezajímal. Na rohu byla útulná vinárna U Malířů. Dalo se tu dostat za dobrý peníz slušné víno. Teď je tu restaurant. Taky U Malířů.
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:



Velkopřevorské náměstí
Nádherné místo. Sem turisti chodí. Jak tak stojím, po mé levé ruce je Zeď Johna Lennona. Velký nápis LÁSKA a pod ním se fotili Italové. Od průvodkyně slovo pochopili.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Radeckého náměstí
Dobře, Malostranské. Radeckýho jsme sundali, ale uložili do Národního muzea. Rakouský maršál dopadl líp než Josef Stalin na Letné. Toho rozstříleli.
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:
http://www.fotohistorie.cz/Praha/Praha- mesto/Mala_Strana/Malostranske_namesti/Default.aspx



Malostranské náměstí
Vpravo od pomníku Malostranská beseda. Co jsem se sem nachodil. Zde hráli muzikanti jazzoví, folkoví, bibíťáci, takoví, kteří by Lucernu nenaplnili, možná by o to ani moc nestáli. Byl jsem nervózní z přestavby objektu. Měl jsem strach, že podnik obsadí výdělečnější žánry. Program je příjemný, vstupné tolik nepodražilo. Je to fajn.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Malostranské náměstí
Točím se s foťákem kolem dokola.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Malostranské náměstí
a chrám svatého Mikuláše.
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:



Malostranské náměstí
v pravém rohu objektu býval obchod, pak Malostranská kavárna, dnes Starbuck Coffee. Káva drahá, prý výborná, ale do papírového kelímku?
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:



Malostranské náměstí
horní část. Změnily se jen detaily.
Historickou fotku jsem stáhl na adrese:



Karmelitská ulice ústí do Malostranského náměstí
Tady se začátkem dvacátého století bouralo, stavělo. Dalo mi dost práce se orientovat. Na rohu, v podloubí za reklamním sloupem je pivnice U Glaubiců. Tam jsem hodně chodíval. Smíchovská dvanáctka za 2,80... Nekřičte, já vím, že pak stála už 4,80. Za jedno jídlo se tu zaplatí hodně peněz, ale čepují Prazdroj a ten byl minulý týden za 29. Nahlížel jsem a skutečně v pivnici tam seděli lidi jen u piva.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Karmelitská
do Malostranského náměstí. Odtud je to úplně jiné, ale podle chrámu svatého Mikuláše jsem to dal dohromady.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)



Tržiště,
pohled na křižovatku s Karmelitskou.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Zmizelá Praha 2. (Paseka 2002)





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: