pondělí 10. ledna 2011

Mistr kovářský se svou rodinou



Tuhle fotku mi poslala na podzim sestřenice. Věděl jsem, že existuje, teď ji mám aspoň virtuálně. Slíbil jsem, že k ní něco napíšu.

Mistr kovářský na Chlístově, což byla a je osada Konopiště, je mým dědou. Zemřel, když mi byly tři roky, nepamatuju se na něj. Babička zemřela ve věku 52 let v roce 1926. Na den přesně za 17 let jsem se narodil já. Dokonce v obou případech byla neděle.

Jestli to něco znamená? Nevím.

Nejmladší chlapec byl narozený v roce 1913, takže jde asi o fotku z počátku Československé republiky.

Ti lidé byli chudí, znali jen práci. Nastrojili se pro fotografa do nejlepšího, co měli na sebe. V očích je vidět hrdost na skutečnost, že jsou pohromadě. Neměli čas na fňukání, co všechno nemají. Na to, jaký je to malér, že jim nezbyly peníze na třetí lyže nebo kolo, že si nemůžou koupit nové auto, protože ta tři roky stará šunka je k ničemu.

Já vím, je jiná doba, nelze do detailu srovnávat. Za krátkou dobu, co mám obrázek v počítači, jsem si zvykl občas se na něj podívat. Zvláště, když je mi blbě a zdá se mi, že život mě nemá rád.

Dobře, že do té velké rodiny patřím.

Táta byl druhý nejmladší, sedí pod dědou.

Přidávám ještě fotku máho dědy se strýcem a mým tátou, jehož výraz v obličeji si dobře pamatuju.



Facebook - Václav Víšek















Žádné komentáře: