pondělí 31. ledna 2011

Soběslav


Hlavním důvodem mé cesty do jižních Čech byla oslava narozenin mého kamaráda a teď už jen bývalého kolegy. Známe se 36 let, pracovali jsme spolu, flámovali, po roce 1989 jsme spoluzakládali soukromou firmu. Nedávno jsem četl, že kolegové v práci by neměli být kamarády, že to nefunguje. Já zas tvrdím, že může, když se chce. Třeba jsou tady na jihu dobří lidé. Nebyl bych to já, abych se nepustil do porovnávání fotek. Měl jsem kliku. Nádherné počasí, město bylo trochu pocukrované, střechy už většinou bez sněhu. Soběslav. Rožmberkové, kteří pečovali o město více než 300 let, je ozdobili nádhernými stavbami. Ve městě jsem byl asi dvakrát, a to jen na chvíli. Takže vše je pro mne novinka.

Přiznávám se, že chytrosti opisuju z oficiálních stránek města, odkud jsem okopíroval i část historických fotek. http://www.musobeslav.cz/



Raně gotický kostel sv. Petra a Pavla z let 1493 - 1518. U kostela sv. Petra a Pavla se majestátně vypíná štíhlá 68 m vysoká věž. Cibulovitá barokní báň z roku 1750 jí dodává povznešený obdiv. Hlas zvonu „Petra a Pavla“ se rozléhá krajem z místnejvyšších a hlásá, že on a nikdo jiný je apoštolem města.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek: http://www.fotohistorie.cz/



Náměstí z jiného pohledu. Zde se vešel i kostel sv. Víta. Byl postaven v letech 1374 - 1390 při městském špitále. Během století prošel mnoha změnami. V roce 1719 vyhořel, v roce 1785 byl přestavěn v obytné stavení. V roce 1936 - 37 byl znovu obnoven k církevním účelům. Je to jedna z nejvyspělejších památek české gotiky z doby Václava IV. Nad kostelem se vypíná krásná štíhlá věžička, která je bez základů a je postavena přímo na vítězném oblouku. Střed náměstí zdobí starodávná kamenná kašna se sochou sv. Floriana, patrona města.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek: http://www.fotohistorie.cz/



Naproti kostelům vypadá náměstí Republiky takhle. Z postavce hledí na náměstí Mistr Jan Hus v kameni. V koutku se krčí Hospůdka V růžku, v sobotním odpoledni jediná otevřená na celém náměstí. Gambáč za 19.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek: http://www.fotohistorie.cz/



Opět kostel sv. Petra a Pavla.
Historickou fotky jsem stáhnul ze stránek: http://www.fotohistorie.cz/




Kostel sv. Víta zblízka. Se starou radnicí.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek: http://www.fotohistorie.cz/



Opět kostel sv. Petra a Pavla. Uprostřed stojí Mariánský sloup s korintskou hlavicí a pozlacenou kamennou sochou Panny Marie. Pochází z roku 1713.
 


Bývalá Obecná a měšťanská škola dívčí. Dnes sídlo Městského úřadu.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek města Soběslavi.



Na náměstí Republiky upoutá každého zvláštní výstavně renesanční dům se dvěma štíty a arkýřem. Je to Smrčkův dům z roku 1564, později hostinec „U Černého orla“. Náležel primátorovi města Řehoři Smrčkovi. Je památný tím, že se zde tajně scházeli čeští bratři. Dnes je v něm umístěno národopisné oddělení husitského muzea.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek města Soběslavi.



Kostel sv. Víta nejblíž.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek města Soběslavi.



Kostel sv.Víta. Stará radnice, nová radnice.
Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek města Soběslavi.




Kostel sv. Petra a Pavla a pohled na zcela přastavěnou severní stranu náměstí.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jižní Čechy na starých pohlednicích (Carpio 2003).




Kostel sv.Petra a Pavla. Pohled z Palackého ulice.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jižní Čechy na starých pohlednicích (Carpio 2003).



Zašlou slávou středověku je Rožmberský hrad, založený v druhé polovině 14. století Jindřichem z Rožmberka. Zde byl přechodně vězněn v roce 1394 český král Václav IV. Hrad se podstatně lišil od obranných hradů na skalních útvarech i od hradů obklopených vodou. Byl sídlem purkrabího. Za husitských válek byl dvakrát vypálen - v letech 1421 a 1435, kdy byla zničena jeho původní podoba. Hrad i celá původní část města byly obehnány hradbami zdobenými čtyřmi baštami a vodním příkopem. S hradním palácem je spojena okrouhlá věž Hláska, která je ve sklepní místnosti zaklenuta hvězdicovitou klenbou. V prvním patře byla s palácem spojena padacím mostem. V 18. století byl hrad přeměněn v pivovar. V jižní části hradní budovy, kde bývala Rožmberská škola založená Petrem Vokem z Rožmberka, je dnes kulturní dům.
Historickou fotkujsem stáhnul ze stránek: http://www.fotohistorie.cz/



Učitelský ústav, nyní základní škola. Tady se s historickou budovou příliš nebabrali... Historickou fotku jsem stáhnul ze stránek města Soběslavi.



Další významnou památkou města je hřbitovní kostel sv. Marka. Byl založen roku 1650 soběslavským primátorem Zachariášem Markem Markovským. Vzácností kostela je na jižní straně barokní osmiboká kaple s kopulí zdobená nádhernou freskou představující svatou trojici. Na severní straně u kostela stojí kamenná kazatelna s pětilistou růží z roku 1660. Dnes slouží kostel účelům kulturním jako soběslavská Galerie sv. Marka.
Historickou fotku jsem okopíroval z publikace Jižní Čechy na starých pohlednicích (Carpio 2003).



Facebook – Srovnávací fotky


















Žádné komentáře: