pátek 26. listopadu 2010

Lysá nad Labem - Čelákovice

Lysá nad Labem. Nedaleko odtud, u Labe, téměř v Semicích, měla chatu rodina mého spolužáka. Ještě za první republiky jeho rodiče získali vyřazený železniční vagón, trochu upravili. Tak se tehdy chatařilo. Začátkem šedesátých let nás kamarád vzal do chaty na oslavu Silvestra. Naštěstí vagón stál bez kolejí, jinak by s námi určitě odjel. Kupodivu jsme chatu nepovalili, ani nerozbořili, ani nezapálili. Na Nový rok jsme dopoledne táhli na vlak do Lysé. Nevyspalí, hladoví, žízniví, hospody zavřené, tenkrát to tak bývalo.

Moje první návštěva. Párkrát jsem tu byl, šel tudy, projel na kole. Bohužel, turistika v mém podání byla mírně hektická. Ujít co nejvíc. Polykač kilometrů.

Teď jsem zmoudřel, spíš začínám být neschopný. Po Poděbradech a Nymburce muselo přijít na řadu tohle město. Pěkné město. Krásný slunečný, listopadový den. Přijel jsem vlakem bez kola. Hned u nádraží jsem dostal za lidovou cenu pánské prádlo starého typu. Fešák do magazínu už ze mě nebude. Beztak mám pocit, že pánské prádlo vymýšlejí ženy. Snad, aby se nám pomstili...

O kus dál, v pekárně (!), jsem posvačil drštkovou za 18 korun. Strávil jsem ve městě pár hodin, prohlížel, pokoušel se fotit. Moc stromů nám tu vypěstovali naši předkové. Na Husově náměstí jsem zíral, že na staré fotce je malý smrček, ten je tam dodnes, veliký habán, už opentlený žárovičkami, které večer připomínají, že Vánoce, Vánoce přicházejí...

Zámecký park je, bohužel, od listopadu do března pro veřejnost zavřený. Vrátného jsem přesvědčil a pustil mě aspoň jednu fotku vytvořit.

Moc mě mrzelo, že mi žádný celkový pohled na město s krásným kostelem a zámkem na vršku nevyšel. Místa, odkud fotili dávní "kolegové", byla pro mou činnost nezpůsobilá.

Zase jedno místo, které jsem malinko poznal. Jak jsem tak koukal na plakáty, konají se zde kulturní akce za nižší vstupné, že by se snad i vyplatilo sem dojet.

Na zpáteční cestě do Prahy jsem vystoupil v Čelákovicích, kde jsem měl připravená čtyři srovnání. Povedlo se jen jedno.



Lysá nad Labem
nádraží. Přibyly dráty, přístřešek, nástupiště a to ještě není vidět ová odbavovací budova, která navazuje na podchod. A ten je krásně vyzdobený (http://www.facebook.com/#!/album.php?aid=42572&id=100000547727763&fbid=171971536164436).




náměstí Bedřicha Hrozného, světově proslulého místního rodáka. Dnes by fotograf fotil odjinud. Vypadá to, že ten tenký stromek vlevo dole vyrostl za sto let, zkošatěl, zdobí i překáží (mně).



kostel a škola. Pohled na krásné stavby, který v létě nelze vychutnat.



zámek. Tady se čas skoro zastavil.




Vodákova ulice. Klídek tu je i po tolika letech.




Čelákovice
radnice. Tak tohle se v době listí na stromech opravdu nedá fotit. Taky jsem v září smutně odjel.





Facebook – Srovnávací fotky






Žádné komentáře: