sobota 18. října 2008

Skřítkové na cyklostezce

Cyklostezky se budují, nám cyklistům se to zdá málo, připouštím však, že všechno nejde najednou a hned. Něco to stojí, jsou důležitější oblasti. Ale...
Právě o rozhazování peněz mi jde. Nejsem dědek, kterému se pořád něco nelíbí a kdyby mě k tomu pustili, ti by koukali...
Dost keců. Tady je můj mail z loňského roku:

Od: Václav Víšek

Komu: posta@cityofprague.cz;
Datum: 19.11.2007 18:08:54


Vážený magistráte!


Před půl rokem se s velkou slávou otvíral asi dvaapůlkilometrový úsek cyklostezky mezi Komořany a Zbraslaví. Je to příjemné, jezdil jsem tu i dříve a dokonce si tu zlomil ruku.


Teď v půli listopadu nevěřícně hledím: Asfalt už praská. Vyfotografoval jsem vozovku na dvou místech, kde je evidentní, že nejde o nějakou kosmetickou drobnost. Nová cyklostezka pomalu ujíždí směrem k Vltavě. Jsem zvědavý, jaký bude stav na jaře. Sníh, mráz můžou učinit ledacos. Nejsem příliš náročný, dokonce jsem bez problémů jezdil po kočičích hlavách na vltavské náplavce. I tady se dá jezdit.


Nechci být špatným prorokem, ale tady problémy nastanou. A potom: je to vlastně novostavba, která stála nějaké peníze.


A skoro mě pobavilo, že už se toho nějaký Potěmkin všiml a snažil se praskliny zamazat. Je to stejně účinné jako když praskající zeď nově vymalujete.


Přikládám pár fotografií.


S pozdravem

Václav Víšek


V zimě bývá stavební činnost tlumena, i když loňská zima nebyla strašlivá. Vím, že to nejde, aby na popud nějakého důchodce okamžitě nastoupila stavební firma. Na jaře jsem si dovolil napsat další mail:





Od: Víšek Václav
Komu: posta@cityofprague.cz;
Datum: 22.3.2008 18:59:48


Vážený magistráte!


19.11.2007 jsem Vám posílal mail s fotkami, kde je vidět, že cyklostezka je v některých místech nekvalitní. To, že jste mi ani nedali zprávu, že jste mail obdrželi (to dnes dělají hodně malé firmy), to mě ani nepřekvapuje a skákat z Nuselskýho mostu nebudu.


11.3.2008 jsem zase něco vyfotil. Pozdravujte Potěmkina, který závady "odstraňuje". Doufám, že mu zadáte větší zakázky. Výstavba olympijských sportovišť čeká.


Zdraví Václav Víšek


Tentokrát už asi někdo řekl: "Napište tomu bláznivýmu dědkovi, aby ho netrefil šlak."


Cyklostezka na Zbraslav
Od: Platz Martin (MHMP)
Komu: venca.bue@atlas.cz;
Kopie: Drtina Pavel (MHMP; ŘED SMT); GUP; Primátor - Bém Pavel (MHMP);
Datum: 28.3.2008 7:50:57


Vážený pane Víšku,


mnohokrát děkujeme za Vaše upozornění o nekvalitním povrchu cyklostezky na Zbraslav. Tohoto Vašeho přístupu si ceníme zvláště proto, že byť provádíme monitoring stavu sportovišť a míst vhodných k aktivnímu trávení volného času, nedají se postihnout všechny věci, které nás trápí, v jednotném časovém horizontu. Problém, o kterém píšete, se budeme snažit vyřešit co nejdříve to bude možné.


S pozdravem


Mgr. Martin Platz, Dipl.ek.
vedoucí oddělení sportu a volného času MHMP








Už někdy v červnu se objevily stavební stroje a začala oprava. Dokonce v místech, kde praskliny byly nepatrné a já jsem je předtím ani moc neregistroval. Vzali to pěkně zgruntu. Chodil jsem jako páv a stejně se natřásal před zrcadlem. Přitom oprava nemusela s mou osobou mít nic společného.


Pane! To jsem s nima zahejbal.


Velký kulový..


Opravili asi 30 metrů a do míst, o která mi šlo, se ani nedostali. Asi šli za lepším. Třeba to byli jen skřítkové. Trpaslíci? Permoníci?


Asfaltový povrch cyklostezky začal praskat na dalších místech. Blíží se zima, která může být jiná než minulé dvě. Bude-li více sněhu, větší mrazy, můžou se stát zajímavé věci. My, zarputilí cyklisti, jsme na ledacos zvyklí, zase tudy nějak projedeme. Hlavní asi je, že kdosi může napsat, že plán vybudování cyklostezek v délce X km byl splněn.


Magistrát je organizace, která finanční prostředky nevlastní, ale hospodaří s nimi a my máme právo se ptát, co se s nimi děje. Je mi jasné, že je mnoho důležitých oblastí, dokonce si myslím, že je klika, že primátor taky jezdí na kole a tak se něco spadne i pro cyklisty. Určitě ale každý pražský cyklista by mohl vyjmenovat hodně míst, kde situace není vyřešena anebo blbě.


Jde mi o to, že když už se něco postaví, mělo by mít nějakou kvalitu. Propojení Zbraslavi s Modřany je dobrý počin, jezdilo se tu špatně, po deštích se tu dalo dobře utopit v blátě. I zlomit ruku, jak se stalo mně. Nebo objíždět horem po té protivně úzké a stále plné silnici.


Nevím, kde je chyba. Možná v projektu, měla se v některých místech postavit malá opěrná zídka. Možná mizerné hutnění spodních vrstev, které některé stavební firmy s oblibou šidí.


Ve stavebnictví jsem hodně let pracoval. Vím, že projekt musí schvalovat také investor. Vím, že existuje něco jako stavební dozor investora, který by měl průběžně dohlížet po celou dobu trvání stavby dohlížet na kvalitu prací. Vím, že někdo musí hotovou stavbu převzít. Kdo? Přece investor. Někdo musí podepsat fakturu a dodavateli zaplatit. Zase investor. Investorem na této stavbě byl zřejmě magistrát, tedy správce veřejných finančních prostředků. Také známe něco jako je záruční doba.


Mne jako příležitostného uživatele cyklostezky vůbec nezajímá, která firma způsobila, že v některých místech má novostavba charakter zmetku. Stavební dozor tu jistě byl a práci nedělal za hubičky. Za stavbu se určitě zaplatilo v miliónech, pod milión dnes žádná firma nepostaví ani středně velkou stodolu.


Léta jsem dělal na přestavbě železniční stanice v Kralupech nad Vltavou. Pamatuju se na takzvané stranické kontrolní dny. Sjeli se tam komunisti ze všech zúčastněných firem, z okresu, tedy stranická šlechta, která většinou neměla znalosti v oboru. Prý se řešily hlavně termíny. Hlavní stavbyvedoucí tam před nimi stál jako blbeček a poslouchal s úžasem, co ti volové vymyslí. Třeba v dubnu nebo v říjnu to byl malér. Blížila se významná výročí a to se vždycky muselo něco otevřít. Aspoň formálně.


Kralupy byly velká a dlouhá stavba, musel tu tedy být i zodpovědný straník. Pro vadu zraku se mu říkalo šilhavej Tonda. Ten dohlížel, aby se plnily stranické termíny. Řval tam na stavbyvedoucí, která měla na starosti osvětlení, že lampy budou patnáctého stát i kdyby měly šestnáctého spadnout. Naštěstí tahle tichá a nenápadná paní se nepodělala. Chtěla tenhle příkaz písemně a lampy patnáctého nestály.


Byl termín, kdy bude jedna kolej v Kralupech definitivně průjezdná. I když Tonda si vzal dokonce gumáky a lítal po stavbě jak šus, nezdařilo se. Kolej se namarkýrovala tak, aby byla průjezdná rychlostí 10 km v hodině. Den, kdy měl projet stanicí vlak s ministrem a jeho dvořany, byl dávno určený. Dělníky vyhnali ze stavby, aby si někdo nemyslel, že snad něco hotové není. Ti se v hospodě určitě nezlobili. Zvláštní vlak byl vypravený z Prahy, hosté dostali hned před odjezdem občerstvení, hlavně alkohol na přípitky. V Kralupech už většině bylo fuk, jestli jedou vlakem nebo je táhnou koně. Díval jsem se na vlak jedoucí krokem. Z oken na nás mávali soudruzi, někteří dokonce skleničkami. Paráda skončila, vlak se vrátil do Prahy a kolej se zprůjezdnila za dva měsíce. Termín byl splněný.


Proč cpu povídání o stavbě v Kralupech před čvrtstoletím do článku o chybách na nové cyklostezce? Bojím se, že tenhle systém pokračuje v jiné formě dál. Vyhlásí se termín a ten se splnit musí. Za každou cenu. Média čekají na potravu.


Prosím, ať si nikdo nemyslí, že tvrdím, že se v našem státě nic nezměnilo. Takový slepec zase nejsem. Jen jsme tu zůstali pořád titíž lidé a máme občas tendenci dělat totéž co kdysi.


Píšu tento text v době, kdy ve světě krachují banky, u nás fabriky, volí se, střílí se, řádí požáry, odhalují se udavači a já přicházím s takovou volovinou. Jsem totiž přesvědčený, že opravdový život se skládá z velkého množství drobností.


Štve mě, když jedu na kole a musím dávat bacha, abych nevjel do nějaké škvíry, která tam nemá co dělat. Raději bych se díval na protijedoucí cyklistky. Je jich a sluší jim to! Nebo se tu bude vznášet víla a já ji přehlídnu. U Vltavy by to mohla být vodní víla. Rusalka? Ty mají raději jezírko v lese.






PS. Adresu svého blogu pošlu samozřejmě panu Platzovi, když už se v textu vyskytuje jeho jméno..








Text byl zveřejněný 18.10.2008 na Respekt blogu. Do 1.9.2010 si ho otevřelo 2045 čtenářů, z nichž se líbil 22. Na blog Týdne byl přesunut 16.10.2010.






BLOG TÝDEN

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Asi měsíc pročítám vaše stránky a ohledně tohoto, mají daný termín "potížista". Mě se stalo, že jsem si na něco stěžoval a když jsem šel zkontrolovat, zda došlo k nápravě, byl jsem označen "no jo, to je ten potížista".
Jinak nad ostatními články, které jsem přečetl, se ohromně bavím. Jsem sice o pár let mladší, ale doba minulá je mi velmi blízká.
Děkuji, e mi umožňujete se vrátil do svého mládí.